Friday, December 12, 2014

Pernah Makan Buah Tin Segar? Memang Lazat... Jom Kita Ke Kebun Buah Tin Tn Hj Ridzuan Sg Buloh

Selain tamar, zaitun, dan anggur, buah tin adalah antara beberapa jenis buah yang disebut dalam Al-Quran. Sudah semestinya buah-buahan tersebut mengandungi banyak khasiatnya yang tersendiri.  

Jika selama ini kita hanya dapat merasa makan buah tin yang sudah dikeringkan sahaja, kini buah tin segar terus dari pokok boleh didapati di negara kita sendiri. Macam tak percaya bukan. Hakikatnya memang benar, buah tin segar boleh didapati di negara kita. Antaranya, kebun atau pusat penanaman buah tin Tn Hj Ridzuan, Kg Merbau Sempak, Sungai Buloh.

Baru-baru ini orang muo dan isteri telah melawat kebun buah tin milik Tn Hj Ridzuan, di kg Merbau Sempak, Sungai Buloh, Selangor. Walaupun jauh, orang muo menggagahkan diri semata-mata desakan rasa ingin tahu yang menebal serta ingin melihat sendiri bagaimana tanaman pokok tin ini diusahakan. 
Orang muo begitu kagum dengan kebun pokok tin beliau kerana mempunyai kelengkapan yang moden. Alhamdulillah, layanan tn haji juga amat menyenangkan orang muo.

Siapa sangka pokok  tin atau fig yang hidup segar di tanah gersang dari Asia Barat dan Afrika ini boleh hidup dengan baik di negara kita. Cuaca di negara kita yang panas sepanjang tahun sebenarnya sesuai untuk pokok tin hidup walaupun masalah jumlah hujan yang banyak serta jenis tanah memberi sedikit gangguan tetapi masih boleh di atasinya dengan teknik penanaman yang betul serta penjagaannya yang rapi.
Ternyata, usaha Tn Hj Ridzuan tidak sia-sia. Ratusan pokok tin yang ditanamnya didalam gelung konkrit dengan campuran tanah tertentu serta baja yang sesuai menjadikan pokok tin beliau begitu subur, sihat, malah menghasilkan banyak buah yang sangat berkualiti setanding dengan buah tin dari negara asalnya. Orang muo percaya industri tanaman buah tin boleh berkembang maju jika diusahakan dengan bersungguh-sungguh seperti Tn Hj Ridzuan.
Anak-anak benih yang dijamin sihat dan berkualiti
Selain membekalkan buah yang segar, Tn Hj Rizuan juga menyediakan anak benih pokok tin untuk anda yang berminat menanamnya sendiri dengan harga yang sangat berpatutan, antara RM100 hingga RM150 saja sepokok, bergantung kepada jenis, [di pasaran luar mencecah RM200-250].
 Manakala harga buah tin segar pula adalah antara RM80-90 sekilo. Berbaloi bukan.  Haa, apa lagi jom kita mengusahakan tanaman buah tin.
Anda boleh saja memilih sama ada hendak menanam tin dari jenis Golden Fig [Taiwan], Masui Daphine [Jepun], Texas Ever Bearing [USA], atau Red Khutmani [Asia Barat]. masing-masing mempunyai rasa serta saiz buah yang sedikit berbeza.
Pembiakan anak benih kaedah tut 

Pembiakan anak benih kaedah keratan batang
Keperluan pokok tin
- Tanam di kawasan yang boleh mendapat cahaya matahari sepenuhnya,
- Campuran 30% tanah hitam campuran dan 70% pasir kasar.
- Bekalan air yang cukup
- Baja pokok dan baja buah. 
 Contoh tanah yang telah dicampur dengan bahan-bahan lain.

 Sesuatu yang orang muo rasa sangat teruja nak menanam pokok buah tin ialah pokok tin cepat mengeluarkan buah, lebat pulak tu. Satu lagi, ia mudah ditanam di mana-mana, sama ada di kebun atau boleh saja ditanam di dalam pasu.  Macam orang muo ni duduk di taman perumahan, mana ada kebun, menumpang tanah kerajaan di tepi jalan je la :)
 Tn Hj Ridzuan sedang merapi pokok-pokok tin
 Tn Hj Riduan juga dalam usaha memasarkan jem tin dan teh daun tin yang dikui mempunyai khasiat untuk kesihatan.
Produk ini hanya boleh didapati di Pusat Penanaman tin beliau

Jika anda hendak melawat ladang tin Hj Ridzuan, anda boleh merujuk Face Book  untuk mendapatkan peta lokasi [maps, cari SK Merbau Sempak, Sg Buloh... kebun tn hj berhampiran dengan sekolah tersebut] atau menghubunginya terus [0194462200].

 Akhirnya, orang muo terpikat dengan 2 anak pokok ni... Taiwan Golden Fig [TGF], dan satu lagi  Masui Daphine Fig dari Jepun.

19 comments:

Siti Zawiyah Rahmat said...

Saya belum pernah makan buah tin yang segar ni..


Jom singgah sini http://www.cintavitamin.com

Yann Yanns said...

Teruja selpas menonton majalah 3..x sangka ada y menanam pokok buah tin y x terpikir ada di Malaysia...In sha Allah ada rezki sy akn ke ladang utk dapatkan teh utk org tua sy...

Yann Yanns said...

Teruja selpas menonton majalah 3..x sangka ada y menanam pokok buah tin y x terpikir ada di Malaysia...In sha Allah ada rezki sy akn ke ladang utk dapatkan teh utk org tua sy...

Yann Yanns said...
This comment has been removed by the author.
Mazita mohd asraf said...
This comment has been removed by the author.
Yani Yanis said...

Boleh buat pembelian produk hasil buah tin ini secara online...spt jem buah tin dan teh daun buah tin

itakamal68@yahoo.com said...

Assalamualaikum, maaf sya nak tnya klo kita nk kan zuriat buah tiin ni blh membantu ke.. tk.

Yazelin Hassim said...

Minta alamat

Annie Sulaiman said...

boleh tak nak dapatkan no. telefon tuan haji Ridzuan ni..

Hartini . Badri said...

Terima kasih atas perkongsian. Mak mertua telefon tadi teringin nak makan buah tin kat sg buloh ni, tapi tak tau kat mana. alhamdulillah jumpa blog ni.

Jemput singgah blog saya
http://mohkitasihat.blogspot.com

syah said...

Macam mana cara nak dpt kan benih @ buah segar

cinta said...

banyak sekali manfaat buah tim ternyata bagi kesehatan..

Mohd Norizi said...

memang terbaik...
www.drfiggarden.com..

Mohd Norizi said...

byk khasiat dan manfaat pokok tin ni..

www.pokoktinmalaysia.com

Salleh S Mohamed said...

As salam dan Salam Sejahtera

PERHATIAN KEPADA PEMINAT TUMBUHAN

Go-Grow Chitosan bahan biopolimer semulajadi diperbuat dari kulit udang, ketam dan kerang yang mengandungi keajaiban untuk semua jenis tanaman. Go-Grow Chitosan bukan BAJA atau bahan TOXIC/KIMIA. Bagaimana ia bertindak?

1. Perangsang Pembesaran Tumbuhan Untuk tanaman, Chitosan berfungsi sebagai perangsang untuk tumbuhan menyerap nutrien dan baja dengan semula jadi dan sempurna serta meningkatkan daya tahan atau imun tanaman itu sendiri. Kesan Chitosan pada tanaman boleh dilihat selepas penggunaan kali kedua (atau 10 hari) sahaja. Pada peringkat permulaan, daun tanaman akan menjadi hijau terang, segar dan putik atau bunga akan mula bercambah dengan banyak.

2.Membantu Pembajaan Tanah Ia membantu mikrob menguraikan nutrisi bukan organik kepada bentuk organik agar boleh diambil oleh tanaman. Ia membantu membaiki keberkesanan sistem akar untuk lebih cekap menyerap zat makanan dalam tanah untuk dihantar kebahagian lain tanaman. Ia juga bekalkan kalium dan unsur zat-mikro dalam tanah yang sering kekurangan.

3. Anti Fungal Chitosan menghalang serangan oleh kulat dan ia juga membentuk lapisan kompoun fenolic yang menghalang sebarang kemasukan (penetration) sebarang patogen kulat. Chitosan menghalang reproduksi patogen termasuk menghalang gene yang akan mengeluarkan ‘protease inhibators’ yang menghalang serangan serangga pada tanaman.

4.Bio Pesticide Apabila chitosan dibubuh pada tanah, ia akan membantu membentuk persekitaran sesuai bagi mengaktifkan bakteria pemakan chitin menghapuskan kulat (fungus) dan telur nematod dan organisma mengandungi chitin yang lain. Kulit kerang juga didapati akan menggalakan pengeluaran(secretion) enzim chitonase yang akan menguraikan chitin pada telur kuutu daun, telur nematod dan patogen lain. Kahadiran chitin pada keling tumbuhan ini sebagai biopestide asli (natural biopesticide) menyebabkan ia tidak memberi kesan toksik kepada haiwan lain seperti ikan, burung, tumbuhan lain dan organisma berfaedah.

5. Preservatif Lapisan membran Chitosan dapat mengawal buah-buahan dan bunga-bunga ornamental daripada menjadi kuning atau coklat dan buah-buahan menjamin kualiti dengan cara menahan kandungan antosianin, flavonoid, dan semua polifenol dalam buah-buahan dari meningkat. Kajian membuktikan bahawa kitosan filem segar penyimpanan boleh mengelakkan buah-buahan dan sayur-sayuran (termasuk pic, pear, gooseberry Cina, timun, lada, anggur, strawberi, mangga, tomato, dan lain-lain) daripada mendapat reput dan rosak. Ia membantu memanjangkan masa penyimpanan dan jangka hayat. Bagaimana ia berfungsi: Membran Chitosan boleh menghalang kedua-dua penyerapan oksigen dan limpahan Karbon yang disebabkan oleh respirasi buah-buahan. Tetapi ia mendorong gas etilena yang bocor keluar, yang menghasilkan buah-buahan selepas menjadi masak. Melalui cara ini, ia menghalang kulat dari pembiakan dan menangguhkan buah-buahan dari masak.

(Atikel keberkesanan Kitosan kepada pembesaran tanaman- http://www.slideshare.net/gatot2811/chitosan-as-plant-growth-promoters)

Sila kontak saya untuk maklumat lanjut. Pertanyaan agen seluruh Semenanjung dialu-alukan.
Terima kasih

Salleh S Mohamed
019-2288433 (Tel/whatsapp)
salleh.mohamed@gmail.com
www.cbs-malaysia.com/index.php/chitosan/

ashaario said...

saya sangat teruja untuk dapatkan benih tin ini. Macamana yer nak dapat?

Malik Hurry said...

Kebun u kat mana
u jual ank pokok berapa rm

Malik Hurry said...

Kebun u kat mana
u jual ank pokok berapa rm

D Entertainment said...

dongtam
mu private
tim phong tro
http://nhatroso.com/
nhac san cuc manh
tổng đài tư vấn luật
http://dichvu.tuvanphapluattructuyen.com/
văn phòng luật
tổng đài tư vấn pháp luật
thành lập công ty
http://we-cooking.com/
chém gió
trung tâm ngoại ngữ


Nhạc Thành cũng biết đối phó Hắc Ám Thần Điện cùng Hắc Ám Ma Huyết Tộc không phải dễ dàng, khó trách ban đầu Nhạc Thiên lão tổ suất lĩnh tứ đại Nhân Tộc cùng tứ đại Thú Tộc liên thủ cũng không có đem Hắc Ám Thần Điện phá hủy được.

Mà chuyện làm cho Nhạc Thành khiếp sợ chính là Đoan Mộc Cuồng luyện hóa Thái Âm Chân Hỏa, đồng thời một cái trận bàn màu đen cuối cùng cũng ở trên người Đoan Mộc Cuồng.

Tin tức này, Nhạc Thành chốc lát mới phục hồi tinh thần lại, khó trách đối với trận bàn màu đen và Thái Dương Chân Hỏa, Đoan Mộc Cuồng đem nguyên thần phân thân đến, nguyên lai là trên người Đoan Mộc Cuồng có một cái trận bàn và Thái Âm Chân Hỏa.

- Thái Âm Chân Hỏa làm sao lại ở Huyền Thiên đại lục?

Nhạc Thành không khỏi nghi ngờ tự hỏi, Thái Dương Chân Hỏa xuất hiện ở Cực Viêm Chi Địa, Thái Âm Chân Hỏa xuất hiện ở trên người Đoan Mộc Cuồng, chẳng lẽ còn có Thái Hư Chân Hỏa cũng ở bên trong Huyền Thiên đại lục sao.