Monday, April 29, 2013

Mengatasi Bekas Jerawat Dengan Baking Soda?

Mengatasi bekas jerawat sebenarnya mudah, cukup mengambil dari bahan-bahan alami di sekitar kita. Namun, ada beberapa hal yang harus diperhatikan dalam mengatasi jerawat, iaitu tekstur kulit akibat bekas jerawat dan warna kulit yang berbeza.

Untuk memperbaiki sel kulit yang luka akibat munculnya jerawat, diperlukan perawatan eksfoliasi [pengelupasan] rutin untuk mengangkat sel kulit mati. Namun, yang perlu diperhatikan, jangan terlalu kerap menggunakan scrub secara ekstrem. 

Cubalah menggunakan baking soda untuk menghilangkan bekas jerawat. Meskipun bukan bahan alami, namun baking soda cukup lembut sebagai exfoliant. Baking soda terbuat daripada butiran halus dengan bentuk bulat sempurna, sesuai digunakan untuk mengangkat sel kulit mati dan sel kulit yang berubah warna tanpa melukai kulit dan menyebabkan iritasi.

Ambil satu sudu makan baking soda, lalu campurkan dengan sedikit air.  Aplikasikan ke wajah dan usap dengan gerakan memutar. Jangan lupa bilas sesudahnya. Cukup digunakan dua kali seminggu saja. [suaramerdeka.com]

No comments: