Tuesday, October 30, 2012

Windows 8 Yang Sedang Meletup : Kelebihan Dan Kekurangannya

Windows 8 secara rasmi telah dilancarkan pada 26 Oktober 2012. Sistem operasi milik Microsoft ini hadir dalam tiga versi, iaitu Windows 8, Windows 8 Pro, dan Windows 8 RT.

Microsoft menjamin para pengguna Windows 8 akan merasakan pengalaman yang sama bagi pengguna desktop, tablet, maupun smartphone. Dengan kata lain, walaupun menggunakan komputer meja atau riba, anda akan merasakan seolah-olah sedang menggunakan sebuah tablet ataupun telefon pintar. 

Dengan sistem operasi ini, konsumer boleh berinteraksi sama ada menggunakan jarinya sendiri, mouse (tetikus) ataupun pen yang memudahkan mereka untuk bekerja dan bermain.

Namun seperti yang disalin dari
Times of India, ada beberapa kelebihan dan kekurangan Windows 8. Berikut penjelasannya;
Kelebihan:

1. Penampilan Lebih Dinamis

Sama seperti telefon pintar dan tablet, komputer yang menggunakan sistem operasi Windows 8 dilengkapi dengan fungsi notifikasi dan informasi terkini, melalui akaun anda di dunia maya. Contohnya, peti masuk surat elektronik (e-mail). Selain itu anda juga akan secara automatis dihubungkan terus dengan website penyimpanan data milik Windows, Skydrive.

2. Sistem Pencarian Data Lebih Universal

Dengan Windows 8, anda lebih mudah untuk mencari data yang diinginkan.  Hanya cukup menaip nama data di tampilan awal, langsung muncul beberapa pilihan data yang berkaitan.

3. Kesediaan dan Kemudahan Aplikasi Pendukung

Anda memiliki banyak pilihan dan kemudahan untuk mendapatkan aplikasi sokongan atau tambahan jika komputer anda menggunakan sistem operasi Windows 8.

Kekurangan:


1. Tidak Ada Tombol Start dan Close X

Sayangnya, tidak ada tombol start dan Close X di tampilan muka Windows 8. Hal ini membuat pengguna bingung dan sukar untuk memulakan pekerjaan, menutup pekerjaan atau mengakses program. Meskipun adanya sistem pencarian data, tetapi tombol Start dinilai sangat penting untuk kemudahan pengguna.

Untuk mengakhiri tugas di Windows 8, anda mesti mengarahkan panah mouse anda ke atas aplikasi. Setelah muncul tombol tangan, anda harus menariknya, dan barulah program tersebut tertutup.

2. Banyak File Atau Aplikasi Tersembunyi

Ini yang mungkin paling membingungkan bagi pengguna Windows 8. Sebab, semasa program beroperasi, hanya tersedia dua data atau aplikasi yang boleh terbuka secara serentak, sementara data lainnya tersembunyi. Anda mesti menggunakan fungsi pencarian universal untuk membuka data yang lain. [
Times of India]

3 comments:

Eca Dwinky Asha said...

lucu pula bila tiada simbol X..pyh nnti..hehehe.tekan alt+X ble je kot?..


lagi pyh klu byk file tersembunyi,urm...berfikir-fikir nak tukar.

❤Kamsiah❤ said...

kalau mula2 guna sistem baru...mmg amik masa utk arif mengenainya..

OdahOne OdahOneBizz said...

cun jugak W8 ni..tapi mcm biasalh produk kalau bru release sure ada kekurangan..tunggu dh upgrade nnti baru best guna