Tuesday, August 2, 2011

Katak Paling Kecil di Dunia

Seorang profesor sains komputer di China mendakwa beliau telah membiakkan secara buatan katak terkecil di dunia. Katak itu lebih kecil daripada kacang hijau dan hanya setengah sentimeter panjang, tetapi boleh melompat alam jarak lebih 10cm.
Hu Gansheng, 56, berkata, katak kecil itu adalah begitu kecil dan ia hanya boleh dilihat dengan jelas melalui kanta pembesar.

"Jenis katak baru ini adalah sangat kecil, tetapi sangat aktif. Mereka suka bersukan," jelas beliau.  Hu berkata katak kecil adalah baka kacukan antara beberapa jenis katak tempatan.
"Tahun lepas, saya pergi ke pinggir bandar dan menangkap beberapa jenis katak, dan saya mencuba bersungguh-sungguh melakukan percubaan kacukan untuk mendapatkan jenis katak yang baru," katanya. Hu kini merancang untuk menternak dan memasarkan katak mini sebagai haiwan peliharaan kesayangan yang baru.

7 comments:

Nancy Poh said...

whoa..kecilnya katak itu..hmm, mcm mna nak buat dia jd petville ya..huhu

deem said...

hebat!!!katak yg suka bersukan :)

Miecyber said...

Cute...

JAKA said...

wow kecilnya tetapi mesti suaranya besaaaaaar kan...

MACAM KATAK IBRAHIM LAI LAHH

bising saja lebih, tapi hati kecik

JAKA said...

wow kecilnya tetapi mesti suaranya besaaaaaar kan...

MACAM KATAK IBRAHIM LAI LAHH

bising saja lebih, tapi hati kecik

Ringgo said...

kalau tertelan tu tak perasan la katak pulak ..

~Sya~ said...

jgnla katak ni dtg malaysia pulak...susah sy nak pantau sbb takut sgt dgn katak....