Wednesday, March 30, 2011

Mahu Kurangkan Berat Badan? Amalkan Minum Teh Tanpa Susu

Amalan minum teh  membantu mengurangkan berat badan tetapi efeknya akan hilang jika anda menambahkannya dengan susu berdasarkan penyelidikan terkini.
Para ilmuwan sudah menemui bahawa teh mengandungi sebatian tingkat tinggi yang disebut theaflavin dan thearubigin, mampu  mencegah obesiti, membantu mengurangkan jumlah lemak yang diserap oleh usus dan juga  menurunkan  jumlah kolesterol dalam badan. Bagaimanapun protein yang ditemukan dalam susu sapi menutralkan kemampuan melawan lemak ini.
"Apabila teh diminum bersama susu, theaflavin dan thearubigin akan membentuk kelompok dengan protein susu, yang menyebabkan lapisan endapan. Oleh itu, campuran teh dengan susu tidak  memberi manfaat untuk kesihatan kesihatan.
Justeru, kita disarankan supaya  selalu minum teh tanpa susu," kata Dr Dejavit Borthakur, seorang ilmuwan The research Association, di Jorhat, India, [Telegraph]
 

9 comments:

b a m b a m ' s said...

kalau ngan gula xper lar ekkk?

Freaky said...

nampaknya teh tarik dan seangkatan dengannya kene kurangkan minum la. :(

ashrafi said...

Salam ziarah, nampaknya saya masih belum mampu untuk menyukai teh. :)

Piasara said...

"patut lah tak kurus2 rupanya...hehehhe...tp kalau nak kurus cpt lg jgn boh gula tebu,boh gula buah kan...perah limau nipis sikit...(ckp jer..tak pernah buat pun sbb tau dah rasa dia mesti tak sedap.."

suhailas said...

wahhhhhh patutlee tak kurus..upanya teh tarik kena buang terus dr list..!!!! harus niiii..
~Piasara~ btol perah limau nipis...

thomas said...

Teh 'O' satu,
tapi saya lebih suka teh'C'.

Seri Bahasa said...

nasib seri tak pernah guna susu dalam setiap minuman seri. rupanye ada kebaikkan juga.

Biela Sapine said...

Kalau tak boleh dengan susu, dengan gula boleh ?

yahaya said...

suka teh o je...