Monday, December 27, 2010

Petua : Kulit Buah Tembikai Atasi Masalah Rambut Gugur

Rambut  gugur dan kepala menjadi botak menjadi masalah utama bagi mereka yang menghadapainya terutama yang masih lagi berusia muda atau bujang sama ada lelaki mahu pun wanita.
Banyak faktor atau punca terjadinya masalah keguguran rambut antaranya seperti perubahan hormon, efek pengubatan, shampoo yang tidak sesuai malah gangguan stres.
Salah satu kaedah rawatan tradisional untuk mengatasi rambut gugur ialah menggunakan kulit buah tembikai. Buah tembikai yang kaya dengan vitamin C dan  memang digemari semua orang ternyata berkhasiat  dan bermanfaat untuk mengatasi rambut gugur.

Caranya mudah. Setelah anda memakan isinya, jangan dibuang kulitnya. Bahagian isi kulit tembikai yang berwarna putih  amat mujarab digunakan untuk mengubati rambut gugur.
Tusuk-tusuk bahagian putih kulit tembikai itu menggunakan garpu  supaya keluar cairan.  Kemudian gosokkan  pada kulit kepala anda dan langirkan atau ramas perlahan -lahan beberapa minit. Cukup lakukan seminggu sekali. Selamat mencuba! [suaramerdeka.com/]

25 comments:

aziramsa said...

menarik petua ni..kena cuba ni...terima kasih ye encik org muo... ;)

ab@h_Izz said...

nice info..dulu buang jer..sejuk2 ni malasla pulak nak makn tembikai..hi.hi2

Ummi Humaira said...

salam...

terima kasih , petua berguna nie...

rupanya selain dpt dimakan, ada lg manfaat lain yg dpt diambil dr tembikai nie.
dr cerita org tua2 kulit nya juga boleh dimasukkan dlm kari sebagai gantian keledek atau labu...

akuanakpahang said...

Salam, org sebelah Pantai Timur nie kulit tembikai (bahagian putihnya) buat sayur air campo lada hitam mmg best :) New Entry "Saya Blogger Pahang"

MAPPIAU said...

waaa nice info nih tenkiu :))

c. Han said...

oh~~~~ slame ni mkn2 tmbikai, kulit trus buang tatau nak wat pe....gitu...pasni iAllah akan ingat petua ni....time kasih ^^

Abu Luqman said...

oh ya..makasih bagi info bro,,

Hidayati said...

Salam, info yang menarik. Murah & mudah. Tak salah untuk di cuba. Thanks.

whitecappuccino said...

bagusla petua ni..

NiK iMaN a.k.a NiCkiLiCouS! said...

thnx :)
bole cuba nieh

Miecyber said...

Selama ini tak pernah pulak saya makan kulit tembikai....

Tips apabila di gigit lintah

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

terima kasih kOngsi tips...mmg perlukan sgt pertua nie. rambut kina semakin byk gugur. hukkkkk.....

ummiarissa said...

boleh cuba ni..baru jer nak g kedai potong rambut esok..gara-gara gugurlah ni..

Lianna Umar said...

wah blh try nih ;) thanks

mia.lia said...

kalau biji dia tak putih?hehe

::nuRuLaDHar:: said...

waaa..nice2.. =)

zazaw said...

lepas ni , boleh lah lumorkan buah tembikai kat atas kepale . HAHA

S..U..D..@..I..S said...

haah gud 4 sharing baru tau kat sini tq

YOUsoF said...

Waah.. bagus petua ni.. tak pernah terbaca.. terima kasih ye Orang Muo.

nba-Nur said...

Salam.. Terima kasih sebab berkongsi petua ni..

CekWa said...

memang tengah mencari cara mengatasi rambut gugur...TQ

joey said...

ade testimoni x?
just nk tgk keberkesanan petua nie..

nasir said...

kalau nak makan tembikai pilih yg ada biji.sebab yang tak ada biji sudah di ubah suai genetik jadi kandungan vitamin dan mineralnya sudah tidak stabil lg.tidak bermanfaat untuk kesihatan

nasir said...

petua rambut gugur,rambut lebat dan hitam,kepala botak tumbuh semula,rambut beruban
petua 1.sapukan air batang pisang.potong pelepah pisang atau batang pisang perah airnya.boleh taruk dalam peti sejuk.
petua 2.makan buah ceri banyak banyak.buah ceri malaysia yg kecil warna merah tu.pokok rendang
petua 3.makan lobak ungu-memang payah nak jumpa.kalau ada kawan kat eropah mintak pos kan ke malaysia atau beli bijih benih dari pembekal di taiwan
petua 1 saya dah cuba memang berkesan.rambut akan tumbuh dalam 21 hari.untuk nampak kesan amalkan 3 bln baru nampak rambut baru yg tumbuh hitam dan lebat
petua 2 dan 3 ambil masa 6 atau lebih untuk nampak kesan

nasir said...

petua rambut gugur,rambut lebat dan hitam,kepala botak tumbuh semula,rambut beruban
petua 1.sapukan air batang pisang.potong pelepah pisang atau batang pisang perah airnya.boleh taruk dalam peti sejuk.
petua 2.makan buah ceri banyak banyak.buah ceri malaysia yg kecil warna merah tu.pokok rendang
petua 3.makan lobak ungu-memang payah nak jumpa.kalau ada kawan kat eropah mintak pos kan ke malaysia atau beli bijih benih dari pembekal di taiwan
petua 1 saya dah cuba memang berkesan.rambut akan tumbuh dalam 21 hari.untuk nampak kesan amalkan 3 bln baru nampak rambut baru yg tumbuh hitam dan lebat
petua 2 dan 3 ambil masa 6 atau lebih untuk nampak kesan