Monday, November 22, 2010

Luar Biasa : Kembar Siam Boleh Melihat Sama Seperti Kembarnya Melalui Matanya Sendiri & Mengetahui Fikiran Sesama Sendiri

Kanada- Sepasang kembar siam, Krista dan Tatiana telah mengejutkan para ahli perubatan dunia kerana mereka boleh  melihat melalui mata masing-masing. Pasangan kembar berusia 4 tahun cukup mempunyai dua badan yang berasingan tetapi berkongsi otak yang sama. Bahagian dari otak yang menghantar sensasi fizikal dan fungsi motorik ke korteks otak, membolehkan mereka untuk mendengar fikiran antara satu sama lain dan boleh melihat apa yang sedang dilihat oleh kembarnya melalui mata masing-masing.
Ibu pasangan kembar siam, Felicia Simms berkata: "Ketika mereka sedang bermain, salah seorang daripadanya  mencapai dan meraih sesuatu dari sisi, seolah-olah seperti mereka tahu dan nampak kedudukan benda yang dicarinya walaupaun pada hakikatnya kedudukan wajah dan mata mereka berlainan arah. Kedua-duanya juga mengalami emosi yang sama.
"Jika salah seorang  terluka, yang lain dapat merasakan dan jika menegur seorang daripadanya  kerana disiplin, seorang lagi juga akan menangis." Pasangan kembar siam dari Vernon, British Columbia, Kanada, telah menerima rawatan perubatan yang konstan sejak mereka lahir.
Pediatri ahli bedah saraf Doug Cochrane, yang telah melihat setelah mereka sejak dari lahir, disahkan mereka dapat melihat melalui mata masing-masing. Dia berkata: "Si kembar berkongsi isyarat maklumat visual dan dapat melihat apa yang pasangannya tidak melihatnya.

10 comments:

Biela Sapine said...

kembar siam

My Little Diary said...

salam
kuasa allah swt

Atif Hafiz said...

Allah boleh jadikan apa saja yang Dia inginkan...hanya dengan perkataan kunfayakun...maka jadilah..manusia x dapat mencipta seperti mana Allah mencipta manusia..ada saya terbaca satu entri yang manusia ingin mencipta manusia...tu lah manusia yang berlagak cerdik...tp bodoh....Allahualam...

eMMe said...

sian dia~ kembar siam
comel lak tu....

Safi'i Fuad said...

Subhanallah.....
Inilah kuasa-Mu
Kami menjadi saksi-Mu
Maka selamatkanlah kami Ya Allah
Hanya kepada-Mu kami menyembah
Hanya kepada-Mu kami memohon pertolongan

James Buns said...

"Kun faya kun"

kalau nk jadi- jadi la.

akuanakpahang (AAP) said...

Subhanallah... amat simpati
Begitu kebesaran Allah jua.

Kenali akuanakpahang "Segalanya disini suka duka sebuah kehidupan."

MOH KEMBARA said...

salam, Selamat berkenalan orang MUo. MasyaAllah, gini ciptaan tuhan!

Irwan said...

gambar entry ini telah buatkan aku bertasbih. Tahniah!

yastro said...

Nampak cam satu kekurangan,tapi itulah satu kelebihan yg dianugerahkan...hanye dengan izinNYA..