Sunday, October 24, 2010

Sate Buntut Kambing? Sate Punggung Kambing

 
Sate kambing tentu sudah biasa anda nikmati. Bagaimana pula dengan sate ekor kambing atau sate punggung kambing? Sate ekor kambing yang juga dikenali dengan nama "sate buntut kambing" menjadi menu makanan popular di Purwokerto, Jawa Tengah.
Untuk anda yang suka mencuba untuk memasak menu makanan baru, berikut orang muo salinkan resepi dan cara menyediakannya.

Dapatkan daging bahagian punggung  kambing yang masih segar yang baru disembelih. Lagi baik jika kambing tersebut masih muda. Buang kulitnya. Potong Kecil-kecil dan cucuk dengan lidi. Seperti biasa lumurkannya dengan ramuan rempah  sate biasa. Biarkan untuk beberapa ketika dan bakar. Jangan lupa tambah sedikit madu supaya rasanya lebih enak, manis dan lazat.Tulang rawan ekor kambing yang masih muda menambahkan lagi kelazatannya semasa anda menggigit dan mengunyahnya. Selamat mencuba.

11 comments:

L@g3nd@ buD@k N@k@L said...

nakal x leh mkn daging kambing
bila mkn jer mesti
sakit kepala nk pitam2
huhuhu

g0m0k9enDek said...

erkk.. x mau lah sate versi nihhhh! wekkkk...

d' azali said...

huih..meleleh air liur den

Mawar Merah said...

Nmpk mcm sedap je.. But, I cannot eat kambing.. Mau rebah pengsan coz sakit pala.. haha

gnesop.com said...

sop x suka kambing.. huhuhu
nampak cam sedap

She's retarded said...

saya xsuka sate walaupun duduk kajang

efyna.pinkladies said...

tak pernah makan kambeng. ni kan pulak buntut kambengg... hihi

si biskut said...

nanti nak balik indon ikut abah aku nak cari warung yg jual ini macam.nak rase gak.best nie.

azhar said...

buntut kambing..mesti manis kan?...huhu

zmah said...

Tak lalu rasanya nak makan.

Gen Fujita said...

Pergh, tengok gambar pun dah meleleh air liur, ni mesti sedap gila ni, tongkeng kambing, sedangkan tongkeng ayam pun sodap, ni pun mesti sedap gak ni.