Thursday, July 15, 2010

Mengapa Doktor Bedah Memakai Baju Hijau?


Susunan KHAIRUNNISA SULAIMAN
DALAM bilik bedah seringkali kelihatan doktor memakai baju hijau semasa bertugas.
Pada mulanya doktor dikatakan memakai warna putih kerana ia warna yang melambangkan kebersihan.
Bagaimanapun, seorang doktor yang berpengaruh telah menggantikan warna putih dengan warna hijau kerana menurutnya warna hijau lebih sejuk.
Walaupun sukar dipastikan mengapa warna hijau memang sesuai bagi doktor untuk melihat lebih baik di ruang pembedahan, kerana hijau adalah warna berlawanan dengan warna merah.
Warna hijau dapat menyegarkan mata ahli bedah semasa melihat benda-benda berwarna merah, termasuk organ-organ tubuh yang berlumuran darah ketika pembedahan.
Melihat warna merah terus menerus menyebabkan sinyal warna merah di otak memudar sensiviti terhadap variasi warna merah.
Alasan lainnya adalah, terus-menerus berfokus pada warna merah akan menyebabkan pakar bedah kurang memberikan tumpuan dan mengganggu penglihatan doktor.
Jika warna baju-baju pakar bedah berwarna hijau, ilusi ini akan memudar dan tidak akan mengganggu penglihatan doktor
. [sumber :cyberita]

35 comments:

Ayue Aishah said...

oooo..........
ha'ah kn...
cube bayangkan kalau doctor pkai baju hitam kat dewan bedah.. huhuhuhu. suram je kn..
xpon, oren terang ke..
huhuhuhu

warna mmg memainan peranan pnting! huhuhu

zalin said...

betol ke ni?

farhana_aziz said...

betul kot apa yg org muo tulis.hijau ni sedap je mata memandang.tenang.hehe.mcm kite tgk sawah padi tu.

NAJ HEBAT said...

wallllaaahhhhh!!

betul jgakss tuh!

zulkbo said...

SALAM..
ooooo...begitu ke?
ada lojiknya..saya mmg suka hijau
segar mata nemandang

piewahid said...

mmg sokong hijau!

cikmin said...

owhhh..macam tu..baru tahu...thanks info ye..sebelum ni tak amik kisah..bila dah merasa di bedah hari tu..syukur sangat..sebab doktor pakai baju bedah hijau...fokus..fokus..

zikrie said...

waaa bgs erk entry ni..x)
hijau erk..
hijau mmg terbaik..xD

m6hidrogen said...

tengok banyak kali pun terasa warna hijau lebih sesuai untuk pakar bedah, bukan warna biru. tak tau kenapa.

sokonglah hijau! yezzaa!

Zakiyah Zainon said...

akak nak kena bedah isnin ni..huhuhu

salam ziarah kembali!

edy said...

baru tau napa doktor pakai baju hijau selama ni tak terlintas pon di fikiran mengapa hehe

Nur Hawa Mohd Zin said...

huhu...tak tahu plak pasal baju dr bedah ni...tq ya for da infooo

ALoNa Cintamaniszlite said...

owh...ada citer gak ye pasal baju doktor ketika dlm bilik bedah ni..

Syahrul Iman said...

betul2..wrna hijau dpt mnyjukkan mata..

Mashi Toma said...

owh2 bru tau.. warna..sgt penting utk otak- thnx for info

TimmY Cik KupuKupu Ungu said...

tapi kan..
Tim rase kat hospital malaysia pakai baju bedah wane biru la.
tim keje kat dewan bedah pun baju biru..
patient je pakai baju hijau..
hehehe

.::: Princess MOMOY :::. said...

ooo...macam tu
baru tahu
thx sharing

Mereka ini sangat GOJES !
Peristiwa itu masih menhantui diriku...
Nak Lagi Pendrive MURAH ?

FaizFizy39 said...

haaa. sebab tu belog FFR ijo. haha

Mama JnJ said...

baru tau ni..
darah merah, baju hijau..sesuai

Nabiilah Borhanudin said...

Mohon share ye, tq =)

La Ainaa~ said...

o0o00 ye ke...thax yokk!!

Coretan anuar said...

Warna hijau merupakan warna yang sejuk dipandang..

Kalau anda pernah terbaca tentang pertua untuk menjaga mata supaya mempunyai penglihatan yang baik..

Petua yang mudah adalah dengan bangun di waktu pagi.. dan melihat tumbuhan hijau samada di padang atau di kawasan yang banyak tanaman..

Ini mungkin menjadi salah satu sebab kenapa Doktor Bedah memakai baju hijau..

Entri Terkini Di Blog Saya:
Domain Laman Web Percuma di Lot.My??

Pertandingan Anugerah Blog Paling Popular Dapat Menjana Trafik Ke Blog Anda??

Apakah Sumbangan Atau Kebaikan Pertandingan Ini Kepada Rakyat Malaysia

Mohon Peserta Pertandingan Anugerah Blog Paling Popular Menyemak Status Pendaftaran Blog Anda

Terbelog said...

btl jugak tu..masa kawad pun kalau nk pengsan pandang warna ijau,blh ok blk

duwan06 said...

Hijau adalah warna kegemaran nabi. Nabi pun ajar tgk benda2 warna hijau.

Sofea Lang said...

hijau..baca dlm buku aura personaliti warna, hijau adalah warna keseimbangan. antara 7 warna pelangi, hijau adalah warna di tengah2.

maliqi said...

masa bedah orang pakai baju hijau..
masa rawat orang pakai bahu putih..
huhu jawapannya hijau putih melambangkan kesucian dan kedamaian..alhamdulillah pilihan yang tepat.

si para para said...

hijau itu peace..

Aim Rizal said...

cam logic tapi kalau ikut fakta x tau lh kn.. tapi agak menarik lah topik ni...

Anonymous said...

macm warna bendera PAS, puteh bhgian bulan berlatar belakang warna hijau...aku sokong pas.

Samseng AT said...

sokong hijau pas nnt tok guru n.ajis kasi jaminan masuk sorga

MOHD SYAHMI BIN ISMAIL said...

nasib baik le pakai warna hijau,kalau pakai transperent xpsal2 naik bedah lain,g bedah lain...follow me okk

Wak Irwan Syah said...

ok le klu pakar bedah gna baju hijau... klu pakai batik...tak tau plak dia nak pegi mana....hahaha..... wak ikut je....

paras said...

mmg ejau best dari biru..

Naziman said...

Informasi baru la,bagus. Tak sangka pula ada sebab juga rupanya pakai baju warna hijau..

Anonymous said...

Asal buka hijau PAS=Parti Adat Sukan....

Nuar Jubo..