Sunday, March 7, 2010

Tradition : Desert Dish ...Hidangan Istimewa Padang Pasir



Sesuatu yang luar biasa yang jarang kita dengar atau lihat bagaimana istimewanya resepi hidangan dari padang pasir ini. 
Sejenis cicak hidupan liar padang pasir [ mungkin dab..orang muo tak pasti] memang banyak berkembang biak di padang pasir membolehkan penduduk-penduduk di situ memburu haiwan ini. Haiwan ini biasanya didapati bersembunyi dicelah-celah batu atau di dalam lubang.
Walaubagaimanapun bukan semua bahagian anggota badan haiwan ini menjadi hidangan bagi mereka. Mereka hanya mengambil bahagian ekor dan telurnya sahaja untuk dijadikan sebahagian menu masakan mereka . Mari kita lihat bagaimana proses-proses menyediakan hidangan masakan istimewa ini disediakan..
 
kejar bang.. sampai dapat


 Di sini kau rupa-rupanya...

Banyak bang hasil buruan hari ini...he he
 Sembelih dulu ...
 
Potong ekornya...
 Macam lazat dan berkhasiat ...mesti umph ..super power

 
Proses terakhir ... campuran bahan yang lainnya..
 Macam mana... ada selera untuk menikmatinya? 

Apa yang dikesalkan lebihan bahagian anggota haiwan ini dibiar menbazir begitu saja...
[sumber : crystalkiss.com]

14 comments:

mantan said...

OM,
Salam,
Haiwan ni lah agaknya yang dipanggil dhab.

Kalau panggang (mcm panggang ayam dlm tin tu...)cicah tempoyak ke, budu ke, sedap agaknya...

aaapit said...

isk isk..kalu buat crita sate perut kat pekan muar pun lg best..dah lama sy tak santap sate perut muar buat bfast...

Din Rambong said...

mari2...daging cicah ayaq asam,minyak buat urut,powerrrr

Pacifist said...

tak tergamak rasanya nak mkn..tp tak tahulah kalau dah secara tak sengaja mkn..lain padang lain belalang,lain org,lain makang...

Che' Pit said...

perghhh

mmg x tergamak rasanya nak menelan..

amie said...

euwwww..

nadhirah said...

eerrkk..geli sunggoh!

Info Seputar Kita said...

Artikel dan fotonya menarik sekali. Sebuah menu istimewa, 'cicak' padang pasir. Tentunya telur dan ekornya mengandung gizi yang tinggi. Apakah khasiatnya untuk menambah vitalitas dan dapat menyembuhkan penyakit kulit ?

Miecyber @ Sudu said...

Menarik....:D

Nak cuba gak kalau berpeluang.

Dhab istimewa kerana ianya berbeza daripada biawak di negara kita.

Biawak haram di makan tetapi Dhab halal di makan.

Dak Wan® said...

Ermm, Teman agak kurang bab makanan-makanan eksotik nie. Tapi, satu ilmu yang menarik jugak nih.

hafizmd said...

Kalau lapar sangat dah..mungkin telan juge..tutup mate ajerla..adeh..sakit tekak tercucuk ekor yg tajam..

zoul said...

Mak ai.. aku tengok dah macam kulit dinosour.. camne nak makan tuh?

igauan said...

besa la namenye lagi dhob.. kt sini ade je jual..besa klu nk cari pon org cari kt pasar imam syafie..blh mkn dan dijadikan minyak.. byk khasiatnyer

para said...

bak sini sekor...lapor ni..hihi loya je tekak ni..