Subscribe Us

Minyak Ikan Omega3 Meningkatkan Jumlah Sperma


Kajian terkini mendapati suplemen minyak ikan boleh membuat buah zakar lelaki lebih besar dan meningkatkan jumlah sperma mereka.
Lelaki yang mengambil pil mengandungi asid lemak omega-3, didapati mempunyai saiz testis 1.5ml lebih besar dan untuk ejakulasi 0.64ml lebih banyak sperma, secara purata.

Ujian zakar yang lebih besar dan lebih banyak penciptaan sperma dikaitkan dengan tahap testosteron yang lebih tinggi serta kesuburan yang lebih baik, walaupun kajian itu tidak menguji bagaimana subur lelaki itu.

Percubaan ini diterangkan oleh saintis sebagai 'baik' dan 'berwawasan' tetapi ia tidak membuktikan minyak ikan menjadikan lelaki lebih subur.


Penyelidik dari University of Southern Denmark melakukan kajian menggunakan 1679 orang lelaki muda Denmark menjalani ujian kecergasan tentera.
Para penyelidik menulis: 'Suplemen minyak ikan dikaitkan dengan jumlah air mani yang lebih tinggi dan jumlah jumlah sperma, dan saiz testis yang lebih besar.'

Dr Frankie Phillips, Persatuan Dietetik British, berkata maklumat yang tidak diketahui tentang diet lelaki membuat keputusan kajian kurang meyakinkan.

Beliau menambah: 'Antioksidan, termasuk vitamin C, selenium dan vitamin A, serta lemak zink dan omega-3 semuanya mempunyai peranan dalam pengeluaran sperma yang sihat.

'Omega-3 hadir dalam makanan haiwan dan tumbuhan yang diperolehi, tetapi ikan berminyak menonjol sebagai sumber omega-3 yang sangat baik, dan penduduk UK sekarang menggunakan cara yang dianjurkan' sekurang-kurangnya satu bahagian ikan berminyak seminggu '.



'Jadi termasuk omega-3 sudah menjadi sebahagian daripada cadangan pemakanan semasa - kajian ini sendiri tidak dapat membuktikan bahawa omega-3 yang meningkat akan meningkatkan fungsi testis.'

Penyelidikan ini diterbitkan dalam jurnal JAMA Network Open, oleh Persatuan Perubatan Amerika.

Catat Ulasan

0 Ulasan