Subscribe Us

Kenali Pergunungan Kemegahan Negara-Negara Di Seluruh Dunia

Puncak Olstinden, Norway
Di hadapan Puncak Olstinden adalah perkampungan nelayan Reine, terletak di Kepulauan Lofoten, serangkaian pulau di Lingkaran Artik.


Bugaboos, British Columbia, Kanada
Gunung Bugaboos terletak di timur British Columbia. Spiral granit, termasuk Snowpatch Spire adalah destinasi gunung yang popular.


Tamanrasset, Algeria
Wilayah pergunungan ini terdiri daripada batu metamorf yang berusia dua bilion tahun. Sesetengah puncak terbentuk oleh hakisan memusnahkan kubah gunung berapi yang telah pupus


Sesto Dolomites, Itali
Matahari terbit dari belakang pergunungan Dobbiaco Lake, di bahagian utara Itali.


Innsbruck, Austria
Pelawat yang ingin ke Innsbruck boleh bersiar-siar melalui jalan-jalan dan dataran yang dipenuhi dengan seni bina pastel-hued. Alpen Austria menambah pemandangan dengan menyediakan latar belakang yang menarik . Bandar ini juga menyediakan akses yang dekat bermain ski dan kembara.


Quetzaltenango, Guatemala
Terletak di Santa Maria Volcano, sebuah gunung berapi aktif,  letusannya pada 1902 merupakan salah satu yang terbesar pada abad ke-20.


Alberta, Kanada
Salah satu tarikan utama Taman Negara Banff, Moraine Lake menarik pelawat dari seluruh dunia ke kawasan terpencil di Rocky Kanada. Tasik ini terletak pada ketinggian lebih dari 6,000 kaki (1,828 meter).


Monte Boglia Lake di Lugano, Switzerland
Monte Boglia adalah gunung yang puncaknya terletak di sepanjang sempadan Ticino, Switzerland dan Lombardy, Itali.


Mount Adams, Washington, Amerika Syarikat
Gunung Adams, terletak di timur Cascade Range, adalah gunung berapi yang kedua paling besar di itu. Ia menjadi destinasi popular di kalangan pejalan kaki (hikers), kawasan atasnya terdiri daripada 10 glasier, padang rumput alpine dan moraine yang tandus, manakala bahagian bawahnya dilindungi oleh tumbuh-tumbuhan yang padat.


Mount Rainier, Washington, Amerika Syarikat
Gunung berapi aktif ini dianggap sebagai salah satu gunung berapi yang paling berbahaya di dunia. Ia juga merupakan puncak paling berkilauan di Amerika Syarikat.


Taman Negara Gunung Cook, New Zealand
Gunung Cook adalah gunung tertinggi di New Zealand, dan mempunyai 23 puncak. Gunung ini berfungsi sebagai asas latihan bagi Edmund Hillary, yang mengasah kemahiran mendaki gunung sebelum menjadi orang pertama yang mengetuai pendakian Gunung Everest.




Pyrenees, Perancis, Sepanyol
Terletak di Eropah Barat Daya, pergunungan ini membentuk sempadan semulajadi antara Sepanyol dan Perancis. Jajaran gunung juga terletak di tasik dan desa yang sangat menakjubkan dimana terdapat pelbagai spesies flora dan fauna.


Himalaya, Nepal
Gunung Himalaya Nepal adalah bahagian tertinggi dari banjaran Himalaya di Asia Tenggara. Lapan daripada 14 puncak tertinggi di dunia adalah di Himalaya, termasuk Gunung Everest. Deretan pergunungan megah ini menghadap ke lembah yang indah dan perkampungan Sherpa.


Cuernos del Paine, Chile
Cuernos del Paine (atau Tanduk Paine) adalah sebahagian daripada Cordillera Paine, sekumpulan gunung luar biasa yang menyediakan Taman Negara Torres del Paine Argentina.


Cordillera Paine, Patagonia
Terletak di Taman Negara Torres del Paine di Chile Patagonia, gunung yang menarik ini telah diisytiharkan sebagai Rizab Biosfera UNESCO pada tahun 1978.


Payachata, Bolivia
Rantaian gunung berapi yang berpotensi aktif, Payachata terletak di sempadan Bolivia dan Chile.


Andes
Rantaian gunung terpanjang di dunia, keajaiban semulajadi Amerika Selatan menjangkau lebih dari 5,500 batu (8,900 km).


Incahuasi, Catamarca, Argentina - Atacama, Chile
Terletak di sempadan antara Argentina dan Chile, gunung berapi berdiri megah dengan ketinggian 21,722.44 kaki (6,621 m) di atas paras laut.


Tasik Ranwu, Tibet
Danau terbesar di tenggara Tibet, Ranwu dikelilingi oleh gunung yang menjulang tinggi seperti Gunung Salji Gangrigabu di barat daya, Gletser Azhagongla di selatan dan Puncak Bosula di timur laut.


Pulau Georgia Selatan di Antartika
Pulau Georgia Selatan terletak di timur laut Semenanjung Antartika dan menyokong dua belas saintis penyelidikan pada bila-bila masa. Tangkuban permafrost tundra ini juga rumah kepada 60,000 penguin raja.


Kirkjufell, Iceland
Salah satu gunung yang paling indah di Iceland menjadi lebih popular menjadi tempat lokasi penggambaran untuk filem "Game of Thrones".


Gunung Denali, Alaska, Amerika Syarikat
Berdiri pada ketinggian 20,310 kaki (6,190 m) di selatan-tengah Alaska, Denali adalah gunung tertinggi di Amerika Utara.


Matterhorn, Alps
Terletak di Alps antara Switzerland dan Itali, empat puncak yang berbeza dari gunung berbentuk piramid sejajar dengan empat arahan kompas - utara, timur, selatan dan barat.


Dolomites, Itali
Terletak di utara Itali Alps, Dolomites terdiri daripada 18 puncak hingga melebihi 9,842 kaki (3,000 m). Pemandangan secara visual, ia ditandakan dengan tebing-tebing, dinding menegak dan curam.

Catat Ulasan

0 Ulasan