Full width home advertisement

Travel

General

Knowledge Gallery

Social & Health Gallery

Food & Drink Gallery

Post Page Advertisement [Top]

Kanak-Kanak 10 Tahun Digelar Manusia Ular... Kulitnya Seperti Sisik Ular

Kanak-Kanak 10 Tahun Digelar Manusia Ular... Kulitnya Seperti Sisik Ular
Seorang kanak-kanak lelaki berusia sepuluh tahun di India digelar 'manusia ular' kerana badannya dilitupi kulit yang kering bersisik.  Jagannath, yang nama samarannya tidak diketahui, badannya telah diliputi lapisan kulit kering yang tebal dan gelap sejak masih bayi lagi.  Kulit Jagannath sentiasa menggelupas kerana ia sangat kering, akibat komplikasi  rumit dipanggil itchyosis lamellar.

Dia perlu mandi setiap jam dan berbaring dengan pelembap beberapa kali sehari untuk mengurangkan kesakitan disebabkan kulitnya yang kering.  Kulitnya menjadi sangat ketat sehingga dia sering ditinggalkan kerana tidak dapat berjalan dengan baik, dan memerlukan tongkat untuk membantunya merentangi anggota badannya.


Lamichar ichthyosis berlaku keatas satu dalam 200,000 orang dan merupakan salah satu daripada 20 jenis ichthyosis.  Ichthyosis disebabkan oleh gen yang rosak, yang boleh mempercepat atau melambatkan kadar normal di mana kulit menjadi regenerasi.  Dalam kedua-dua kes, ia menyebabkan pembentukan kulit kasar dan bersisik yang disamakan dengan sisik ikan atau reptilia.



Lamella ichthyosis dapat dikesan sejak dari lahir, dimana kulit tubuh bayi diliputi  lapisan yang dipanggil membran collodion. 

No comments:

Bottom Ad [Post Page]