Subscribe Us

Bagaimana Dan Mengapa Virus Wabak Coronavirus Bermula Di Wuhan

Wuhan mungkin bukan sebuah bandar besar Cina yang terkenal seperti Beijing atau Shanghai, tetapi di sinilah tempat bermula di mana wabak coronavirus muncul. Wuhan sebenarnya merupakan sebuah bandaraya metropolis yang padat penduduk dan mempunyai laluan perhubungan ke setiap bahagian dunia.

Menurut data PBB dari tahun 2018, 8.9 juta orang tinggal di bandar tengah China, menjadikannya sedikit lebih kecil daripada London, tetapi jauh lebih besar daripada Washington DC.  Wuhan adalah bandar terbesar ke-42 di dunia, dan ketujuh terbesar di China.


Berdasarkan saiz keluasan bandar dengan kepadatan penduduk serta pengaruh ekonominya terutama dalam bidang pelancongan yang begitu besar,  adalah faktor utama mengapa virus itu telah merebak dengan begitu cepat di seluruh Asia, dan juga ke AS.
Pendek kata, virus itu telah tersebar luas kerana banyak orang melawat Wuhan dan membawa virus pulang ke negara mereka.

Lapangan Terbang Antarabangsa Wuhan mengendalikan 20 juta penumpang pada 2016, dan menawarkan penerbangan terus ke London, Paris, Dubai, dan bandar-bandar lain di seluruh dunia.
Bandar ini dibina di sepanjang sungai Yangtze dan menurut laman webnya, ia adalah asas dalam kedua-dua pembuatan berteknologi tinggi dan pembuatan tradisional.

Wuhan mempunyai  zon perindustrian, 52 buah institusi pengajian tinggi,  dengan bilangan pelajar lebih daripada 700,000 orang, merupakan  yang paling banyak di negara ini.

Sebanyak 230 daripada 500 syarikat terbesar di dunia (seperti diukur oleh senarai Global Fortune) telah melabur di Wuhan.  Pelaburan utama adalah dari Perancis  yang mempunyai konsesi asing di Wuhan hari ini,. Lebih daripada 100 firma Perancis telah melabur di bandar raya itu dan Peugeot-Citroen mempunyai loji usaha sama Cina di sana.

Wuhan juga menjadi pintu masuk ke Three Gorges, sebuah kawasan pelancongan dan rumah ke empangan hidroelektrik yang besar.

Walaupun coronavirus berasal dari pasar makanan laut tempatan, aliran orang masuk dan keluar dari Wuhan telah memastikan penyebarannya.
Suruhanjaya Kesihatan Nasional China berkata pelancong harus mengelakkan Wuhan, dan penduduk Wuhan tidak seharusnya meninggalkan bandar itu.
Apa Yang Kita Tahu Dengan Virus Coronavirus
Virus ini telah dikenal pasti sebagai jenis coronavirus baru. Coronavirus adalah keluarga patogen yang besar, yang kebanyakannya menyebabkan jangkitan pernafasan ringan seperti selesema biasa tetapi coronavirus juga boleh mematikan. SARS, atau sindrom pernafasan akut yang teruk, disebabkan oleh coronavirus dan membunuh ratusan orang di China dan Hong Kong pada awal 2000-an.

Apakah Tanda-Tanda?
Gejala-gejalanya biasanya demam, batuk dan kesukaran bernafas, tetapi sesetengah pesakit telah mengalami radang paru-paru, jangkitan yang mengancam nyawa yang menyebabkan keradangan kantung udara kecil di paru-paru. Orang yang membawa coronavirus hanya mengalami gejala ringan, seperti sakit tekak. Mereka mungkin menganggap hanya selesema biasa dan tidak mendapatkan rawatan perubatan.

Bagaimana Ia Dikesan?
Penyelarasan genetik virus telah dikeluarkan oleh saintis di China ke seluruh dunia untuk membolehkan negara-negara lain segera mendiagnosis kes-kes baru yang berpotensi. Ini membantu negara-negara lain bertindak cepat terhadap wabak penyakit.

Untuk mengenal pasti virus, lapangan terbang mengesan orang yang dijangkiti dengan pemeriksaan suhu. Namun seperti mana-mana virus yang lain, ia mempunyai tempoh inkubasi, yang bermaksud pengesanan tidak selalu berjaya mungkin kerana gejala belum muncul lagi.

Bagaimana Ia Bermula Dan Tersebar?
Coronavirus adalah zoonotik, yang bermaksud mereka disebarkan antara binatang dan orang, kata Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).
Kes pertama yang dikenal pasti adalah antara orang yang dikaitkan dengan Pasar Seafood Huanan di Wuhan. [dailymail/bbc.com]

Post a Comment

0 Comments