Subscribe Us

Anda Perokok? Ini Makanan Berkesan Mencuci Paru-Paru Perokok


Majoriti kaum lelaki di negara kita merupakan perokok tegar. Sekurang-kurangnya sekotak rokok 20 batang  habis dihisap oleh perokok hanya dalam sehari sahaja walaupun harga rokok pada masa ini ternyata sangat mahal, menyamai harga seekor ayam daging di pasar.  Mereka sebenarnya tahu dan sedar bahawa  merokok membahayakan kesihatan.  Namun begitu mereka tetap merokok.  Justeru anda harus tetap menjaga kesihatan demi masa depan keluarga dan masyarakat.

Berikut jenis-jenis makanan yang  dikenal pasti dapat membantu mencuci paru-paru perokok yang semestinya amat terjejas akibat asap yang mengandungi racun pada rokok;




Bawang
Bawang telah digunakan selama berabad-abad untuk pelbagai jenis perubatan mereka. Penyelidikan baru-baru ini menunjukkan bahawa bawang boleh membantu dengan pelbagai keadaan termasuk batuk, angina, jangkitan bakteria, dan juga selesema biasa.
Bawang mengandungi sebatian kaya sulfur yang membantu berkaitan dengan paru-paru seperti asma dan batuk yang teruk. Senyawa yang kuat juga membantu memecahkan kahak pada paru-paru memastikan ia dapat berfungsi dengan lebih berkesan.


Grapefruit @ Limau Gedang
Vitamin C telah lama dikaitkan dengan kesihatan pernafasan yang baik dan limau gedang adalah sumber yang hebat. Di samping vitamin C bonanza limau gedang juga mengandungi pelbagai mineral yang membantu ke imuniti lebih baik dan melindungi daripada jangkitan pada paru-paru.
Buah ini juga membantu masalah paru-paru yang lebih serius seperti penyakit pulmonari obstruktif kronik (COPD).


Buah Delima
Buah delima mengandungi beberapa nutrien penting yang membantu kesihatan paru-paru.
Salah satu daripadanya adalah asid ellagic - bahan kimia ini mempunyai sifat antioksida yang kuat untuk meneutralkan radikal bebas yang merosakkan dalam tubuh dan kerosakan sel terbalik. Ini mengurangkan risiko pelbagai bentuk kanser, termasuk dalam paru-paru.


Buah Sitrus
Semua buah sitrus, terutamanya limau, boleh memberi kesan positif terhadap kesihatan paru-paru anda. Buah ini mengandungi banyak vitamin B6 dan besi berkesan untuk membantu paru-paru berfungsi dengan lebih cekap.
Nutrisi ini membantu paru-paru memindahkan oksigen ke dalam aliran darah yang bermaksud bahawa mereka tidak perlu bekerja keras untuk menyokong seluruh fungsi tubuh anda.


Bawang Putih
Satu kajian tertentu menunjukkan bahawa orang yang makan bawang putih mentah dua kali atau lebih setiap minggu menurunkan risiko kanser paru-paru lebih dari 40%.

Khasiat utamanya adalah dari sebatian sulfur yang terdapat pada bawang putih. Apabila anda mengunyah bawang putih mentah, sebatian ini disedut langsung ke dalam paru-paru. Ini bermakna sifat bertempur melawan kanser diarahkan langsung ke sistem paru-paru.
Bawang putih mentah berfungsi jauh lebih baik daripada suplemen atau kapsul, jadi anda mungkin perlu terbiasa dengan nafas berbau untuk seketika.

Labu
Labu sangat kaya dengan beta karotena yang membantu melawan kanser.  Selain itu labu juga mengandungi alpha carotene; Kajian ke atas kimia ini telah membuktikan bahawa ia adalah anti-karsinogen yang lebih berkesan. Seperti buah-buahan dan sayur-sayuran oren, mereka juga mengandungi lycopene dan lutein yang membantu dengan kesihatan tubuh anda secara menyeluruh


Epal
Untuk berfungsi dengan berkesan, paru-paru anda memerlukan sejumlah vitamin dan mineral yang berbeza. Ini termasuk nutrien seperti quercetin, vitamin C dan vitamin E - semuanya didapati dengan banyak dalam buah epal.


Dalam satu kajian saintis menunjukkan bahawa makan lima biji epal seminggu dikaitkan dengan tahap peningkatan fungsi paru-paru. Epal mengandungi nutrien seperti quercetin, vitamin C dan vitamin E, justeru epal  paling berkesan untuk memperlahankan kerosakan paru-paru anda yang disebabkan oleh pencemaran dan asap rokok; ini disebabkan oleh sifat antioksidannya yang kuat.

Nampaknya, agar paru-paru anda sihat, makanlah sekurang-kurangnya sebiji epal sehari. /[fitsmag.com]

Catat Ulasan

0 Ulasan