Thursday, November 20, 2014

Penemuan Baru: Penyebab Utama Kegemukan Terbongkar

Pasukan penyelidik dari Universiti Cornell, AS, telah menemui bahawa mikrobakteria yang dinamakan Christensenellaceae dapat membuat seseorang tetap langsing dan mencegah obesiti.  Mikrobakteria ini berada pada usus dan apa yang menariknya, ia terkait secara genetik.
 
Penelitian mendapati bahawa meningkatnya tingkat obesiti adalah disebabkan kerana penggunaan antibiotik. Salah satu fungsi antibiotik sendiri adalah untuk membunuh bakteria. Akibatnya mikrob christensenellaceae yang bertindak mengawal kegemukan turut musnah oleh penggunaan antibiotik.

Dalam penyelidikan tersebut, disebutkan bahawa seorang manusia adalah "tuan rumah" bagi 100 triliun mikro organisme atau bakteria yang tersebar pada setiap inci kulit, mulut, hidung, telinga dan organ tubuh yang lainnya.

Beberapa jenis bakteria berfungsi bukan saja mencerna makanan dan melawan benda asing dalam tubuh, tetapi juga memproduksi vitamin dan bahan kimia yang mengatur sistem kekebalan tubuh.

Setelah penggunaan antibakteria berkembang pesat, beberapa jenis bakteria hilang dari tubuh manusia, antaranya adalah bakteria Helicobacter yang membantu mengatur nafsu makan. Tanpa bakteria ini, manusia mungkin saja kehilangan signal semulajadi yang memberitahu mereka untuk berhenti makan.
Selain kerana antibakteria, pola hidup juga cukup mempengaruhi pertumbuhan bakteria pada tubuh.

"Hilangnya beberapa bakteria berguna dipengaruhi bukan hanya oleh usia dan antibiotik, tetapi juga disebabkan oleh berapa banyak alkohol yang diminum, berapa banyak kegiatan sukan yang dilakukan dan berapa banyak tidur dalam sehari," kata ahli mikrobiologi Rob Knight, ketua penyelidik.  [The Wall Street]

1 comment:

Miss Vee said...

This Is What You Really Want !!
KLIK HERE !!