Sunday, November 16, 2014

Pakar : Kim Kardashian Sakit Jiwa?

Baru-baru ini, Kim Kardashian kembali buat gempar, heboh satu dunia, berfoto bogel untuk hiasan muka depan majalah Paper. Dia dengan bangganya mempamerkan 'aset' berharganya iaitu punggung dan payudaranya. 

Kejadian ini memang bukan sekali, sebab wanita yang berkahwin dengan Kanye West itu sering kali memposting foto bogelnya di media sosial. Bahkan di mana saja, dia cenderung dan gemar difoto dan mempertontonkan asetnya kepada umum. 


Pakar psikologi Ohio State University, Brad Bushman mengatakan, narsisisme tidak lebih dari cacat karakter. Gangguan keperibadian ini telah tercatat dan dikodifikasikan pada tahun 1980. Oleh sebab gejala sosial yang menyangkut norma ini kontroversi, maka psikiatari hingga kini juga terus berdebat tentang bagaimana mendefinisikan mereka. 

"Narsistik [cenderung memuja atau mengagumi diri sendiri] adalah gangguan keperibadian yang lebih halus dari skizofrenia, depresi atau penyakit kejiwaan. Tapi masalahnya, pada masa ini banyak orang memiliki gangguan keperibadian narsis," katanya dalam laman Nzherald
Pasien dengan gangguan ini, biasanya memiliki sifat-sifat seperti mementingkan diri sendiri, merasa bangga terhadap diri sendiri, mencari perhatian dan ingin dikagumi. 

"Sebuah kajian yang dirancang oleh psikiatri Robert Raskin dan Howard Terry pada 1988 meluncurkan metode sederhana untuk menentukan apakah ciri seseorang itu adalah narsis.

Mereka yang narsis percaya, mereka memiliki keunggulan dari orang lain dan tidak menjadi masalah jika publik mengetahuinya," kata Bushman.
Seorang profesor psikiatri di University of Arizona, Andrew Skodol mengatakan, narsisme boleh diubati. namun mereka memerlukan terapi untuk membangun kehidupan mereka. [Nzherald/liputan6]
read more

3 comments:

ybs said...

wah dah kembali aktif nampak....hehe

jutaan terima kasih krn sudi membantu tempoh hari

JAWATAN KOSONG KERAJAAN & SWASTA said...

Selamat kembali kepada tuan...semoga sehat berblogging kembali...

Miss Vee said...

Keajaiban Yang Tiada Tandingan !!
KLIK HERE !!