Saturday, December 28, 2013

Tip Untuk Ibu dan Bakal Ibu Agar Nyaman Semasa Melahirkan

Rasa cemas bercampur senang dirasakan para bakal ibu saat menantikan kehadiran buah hati. Menurut Doktor Pakar Perbidanan Hospital BSD, dr Wiku Andonotopo, SpOG, PhD kebimbangan tersebut tidak perlu berlebihan.

"Rasa cemas itu wajar, tetapi jangan berlebihan kerana Tuhan sudah memberikan kekuatan luar biasa untuk para ibu. Semua organ di tubuh diciptakan Tuhan sedemikian rupa untuk melahirkan anak. Bayangkan yang menyenangkan sewaktu melahirkan supaya nantinya tidak akan lagi beras takut,"kata dr Ivan.

Untuk persiapan menjelang kelahiran para ibu dapat melakukan tip berikut: 

1.  Jaga kesihatan sepanjang tempoh kehamilan dengan mengambil makanan berkhsiat yang seimbang. Zat berkhasiat yang diperlukan ibu hamil adalah seperti karbohidrat dan lemak, protein, asam folat dan zink, kalsium dan zat besi. 

Keperluan energi bagi ibu hamil yaitu 2.200 kkal sehari dan protein 67 gram sehari. Makan makanan berkhasiat yang seimbang amat diperlukan untuk kondisi tubuh ibu dan janin.  

2.  Buang rasa takut dan khuatir menghadapi proses bersalin. Jaga stamina dengan tidak membuat tubuh lemah, cemas, dan gelisah menjelang hari bersalin. 

3.  Lakukan latihan pernafasan kerana oksigen yang disedut masuk ke tubuh akan menguatkan otot-otot serta mengurangkan rasa sakit. 

4.  Hamil bukan bererti tidak boleh bersenam. Bersenm boleh dilakukan dengan berjalan atau senaman ringan. 

5.  Bayangkan hal-hal positif yang akan membantu mengatasi rasa takut, tegang, juga sakit semasa bersalin dan pasca bersalin. [liputan6.com]

No comments: