Wednesday, December 18, 2013

Bahaya Sakit Gigi Bagi Ibu Hamil Jika Tidak Merawatnya

Wanita hamil sebaiknya harus rajin merawat gigi. Ini dilakukan agar terhindar daripada bakteria-bakteria yang berisiko menyerang tubuh semasa kehamilan

"Menjaga kebersiahan dan merawat gigi yang sakit perlu dilakukan untuk menghindari penyakit-penyakit seperti gingivitis, penyakit periodontal dan tumor kehamilan," kata doktor pakar pergigian, dr. Malini Sahani, seperti disalin dari  idiva.com.

Malini juga menyatakan, ketika mengalami gangguan gusi dan gigi dibimbangi akan menularkan infeksi kepada bayi dalam kandungan. "Kadang-kadang penyakit periodental ini akan memperburuk benjolan pada gusi dan berisiko tumor," ujarnya.

Berikut ini antara sebab perlunya para ibu hamil perlu merawat gigi mereka:

1. Menghindari Bakteria
Semasa hamil, hormon wanita akan meningkat sehingga terkadang gusi menjadi lebih sensitif dan mudah dijangkiti bakteria. Jika gigi sakit  tidak dirawat dengan baik maka ia akan menyebabkan banyak komplikasi. "Masalah gigi yang mungkin terjadi saat kehamilan itu kerana kondisi tubuh lebih rentan akibat peningkatan hormon," kata dr. Malini.

2. Radang Gusi
Para doktor khuatir selama kehamilan ibu mengalami gingivitis iaitu pendarahan gusi. "Pendarahan gusi adalah kondisi sebahagian besar yang dialami wanita ketika hamil dan biasanya gingivitis adalah yang paling umum terjadi," katanya.

Menurut Malini ketika pendarahan gusi yang berterusan, ia berisiko radang gusi. "Gusi akan menjadi bengkak, merah dan radang. Biasanya para wanita hamil merasakan ini pada bulan kedua ketiga bahkan bulan kelapan," ujar dr. Malini.

3. Penyakit Periodontal
Gingivitis jika dibiarkan akan berubah menjadi penyakit periodontal. "Ini adalah bentuk parah dari infeksi gusi yang mempengaruhi serat pada gusi dan menyebabkan efek tidak menyenangkan.[idiva.com/liputan6.com]

1 comment:

❤Kamsiah❤ said...

kalau lps 3 bln,doc takkan cabut gigi..itu pengalaman akak dulu...