Sunday, December 29, 2013

Atasi Jerawat Dengan Minyak Kelapa, Begini Caranya...

Jerawat memang selalu menjadi musuh wanita mahupun lelaki kerana menjejaskan penampilan. Kalau ada jerawat yang muncul pada wajah tentunya akan mengganggu dan kurng keyakinan diri.

Jangan kecewa berpanjangan kerana jerawat. Usir jerawat anda dengan bantuan minyak kelapa. Minyak kelapa ternyata sangat membantu untuk mengubati jerawat dan bekasnya. 
Kaya akan asam aurat [asid aurik] yang diketahui amat berkesan untuk mengusir jerawat. Asam aurat sendiri diketahui memiliki sifat anti virus, anti bakteria dan anti kulat. Minyak kelapa juga mengandungi vitamin E yang bermanfaat untuk membantu meningkatkan pemulihan kulit yang rosak.

Berikut adalah beberapa kaedah dan cara merawat jerawat dengan minyak kelapa;

Cara 1
Bahan:
* 1 sudu minyak kelapa
* 3 titis tea tree oil
* 2 titis minyak lavender,
* madu
*  lemon (untuk kulit kering
Cara: Cuci wajah terlebih dahulu seperti biasa. Campurkan semua bahan yang ada dan oleskan pada wajah beberapa saat. Bersihkan dengan menggunakan tuala hangat. 

Cara 2
Bahan:
* 2 sudu minyak kelapa
* 1 sudu teh madu, 1 sudu yogurt
* 1 kuning telur
Cara: Campur hingga rata semua bahan, oleskan pada wajah dan diamkan selama 20-30 minit. Bilas dengan air hangat kemudian air dingin dan keringkan dengan tuala dengan cara ditepuk-tepuk. 

Cara 3
Bahan:
Minyak kelapa secukupnya
Cara: Cukup dengan mengoleskan minyak kelapa saja pada wajah kerana minyak kelapa akan membeku pada suhu bilik, picit-picit lembut muka kita selama beberapa minit, kemudian biarkan selama 20 minit. Bilas sehingga bersih. [tribunnews.com]