Tuesday, December 31, 2013

5 Lembah Bunga Paling Cantik di Dunia

Beberapa tempat di dunia punya lembah bunga yang sungguh luar biasa indah. Saat musim bunga bersemi, tempat-tempat ini menunjukkan landskap terbaiknya. Bunga bermekaran di seluruh lembah, menjadikan pemandangan seperti di negeri kayangan. 

Seperti disalin dari laman detikTravel, berikut 5 lembah bunga paling cantik di dunia:
1. Antelope Valley Poppy Reserve, AS[gambar atas]
Terletak di Los Angeles County, California, kawasan berbukit Antelope Valley California Poppy Reserve berubah menjadi seperti karpet raksasa berwarna oren.

Di dataran seluas 720 hektar, kawasan konservasi ini menjadi salah satu lembah bunga tercantik di AS. Bunga poppy yang mirip tulip tersebar memekar di semua penjuru, sangat cantik diabadikan dalam kamera.

2. Luoping, China 
Wilayah Luoping di Yunnan, China bagai dihampar dengan karpet raksasa berwarna kuning saat musim bunga bersemi. Lembah ini ditumbuhi bunga canola berwarna kuning keemasan yang menjadikan pemandangannya sangat mempesonakan. 

Selain menikmti keindhn lembah bunga di Luoping, pelancong juga boleh membeli madu yang dibuat sendiri oleh masyarakat setempat.

3. Carlsbad Flower Fields, AS
Di wilayah Carlsbad, California, AS, terdapat lembah bunga yang tidak kuraag cantik. Berbeza dengan 2 lembah sebelumnya yang didominasi 1 warna, Carlsbad mempunyai lembah dengan bunga aneka warna. 

Di dataran seluas 20 hektar, tumbuh beragam jenis bunga yang membuatnya seperti karpet warna pelangi. Wilayah ini banyak dikunjungi pelancong kerana letaknya dekat Kota San Diego. Bagi masyarakat Carlsbad, bunga merupakan sumber perekonomian utama mereka.


4. Hitachi Seaside Park, Jepang 
Musim bunga setiap tahun, para pelancong berbondong-bondong mengunjungi wilayah Hitachinaka di Jepun. Satu tujuan mereka adalah Hitachi Seaside Park, lembah yang ditumbuhi beragam jenis bunga aneka warna. 

Tidak hanya bunga, tumbuhan liar berwarna merah kecoklatan tampak mempercantik lembah ini.


5. Hallerbos, Belgia
Hallerbos di Halle, Belgium, tersohor sebagai 'Blue Forest' alias Hutan Biru. Memang benar,padaa setiap musim bunga lanskap lembah ini seperti berubah menjadi hamparan karpet berwarna biru, membuat anda seperti berada di dunia lain!

Bluebell adalah bunga berkelopak biru yang tumbuh subur di lembah ini. Bunga ini tumbuh di antara pohon mirip pine, dengan denai yang membelahnya. Sangat cantik! [detik.com]