Subscribe Us

Laici Menurunkan Tekanan Darah Dan Mencegah Kanser

.

Kandungan vitamin dan mineral laici per 100 gram buah adalah 72 mg vitamin C, yang ertinya 40% lebih banyak dari buah limau.  Makan 9 biji uah laici dapat memenuhi ke'perluan vitamin C sehari orang dewasa. Energi yang terdapat dalam laici berasal dari susunan karbohidrat dan gulanya.

Mencegah Flu
Laici mengandung polyphenols, lebih banyak 15% dari anggur yang dianjurkan sebagai buah dengan kandungan polyphenol tinggi.  Selain enak dan segar, buah Iaici juga mempunyai banyak manfaat bagi kesihatan tubuh, di antaranya:

Mencegah Anemia.
Buah laici kaya akan kandungan zat besi yang dapat membantu menyeimbangkan jumlah hemoglobin di dalam darah dan mencegah anemia.  Laici jug membantu menurunkan Hipertensi.  

Kadar kalium yang terdapat dalam buah laici sangat tinggi. Kalium sangat berguna untuk meningkatkan keteraturan denyut jantung. Potasium, nama lain kalium, juga bagus untuk mengendalikan keseimbangan cairan pada jaringan sel tubuh. Selain itu, buah ini juga dapat  menurunkan tekanan darah tinggi atau hipertensi.


Antioksidan laici mengandungi oligonol, antioksidan yang mampu memerangi virus flu. Antioksidan tersebut juga dipercayai ampuh melindungi kulit dari kerosakan akibat pancaran sinar UV matahari.


Cegah Kanser
Kanser merupakan penyakit yang sangat ganas, tapi kita boleh mencegahnya. Salah satunya adalah dengan  buah Leci. Antioksidan yang ada pada buah laici mampu mencegah pertumbuhan sel kanser khususnya untuk kanser payudara dan prostat.

Mengurangi Kadar Kolesterol Jahat
Buah laici berupaya mengurangi kandungan kolesterol jahat atau LDL di dalam tubuh. Hal ini dilakukan dengan cara meningkatkan kandungan HDL atau kolesterol baik dan juga melancarkan peredaran darah ke Jantung.

Memperlancar Pencernaan
Buah laici dapat menekan nafsu makan, membantu meningkatkan metabolisme tubuh dan memperlancar pencernaan. [tempo]

Catat Ulasan

1 Ulasan

Unknown berkata…
laici dalam tin boleh diambil kira lagi ke? macam dah takde khasiat jer..haha..