Thursday, July 25, 2013

Bahaya Telefon Pintar Mengintai Mata Terutamanya Kanak-Kanak

“Menatap telefon pintar terlalu lama boleh menyebabkan mata kering, sehingga memicu peradangan dan infeksi,” seperti disalin dari Daily Mail. Yang lebih membimbangkankan lagi, 'smartphone' mempengaruhi penglihatan anak-anak dalam jangka waktu panjang.

Allon Barsam, konsultan ahli bedah mata di Luton & Dunstable University Hospital, Bedfordshire, Inggris, mengatakan anak-anak yang terlalu kerap menatap layar
'smartphone' sepanjang hari berisiko mengalami rabun apabila dewasa nanti. Penggunaan 'smartphone' akan mempercepat penggunaan kacamata.
“Presbiopia atau ketidakmampuan untuk fokus pada objek dekat biasanya berkembang pada akhir usia 40-an. Oleh sebab itu, pada usia ini, seseorang akan memerlukan kacamata,” kata Barsam.


Untuk menghindari masalah ini, Barsam menganjurkan untuk menjauhkan 'smartphone' dari mata semasa menggunakannya. Selain itu, ada baiknya untuk memperbesar ukuran teks pada 'smartphone'. Sementara untuk menghindari silau, Barsam menyarankan untuk tidak menggunakan alat tersebut di tempat yang kurang cahaya dan tidak menggunakannya lebih dari 15 minit.

Dr Aric Sigman, seorang psikologi, juga menyarankan agar tidak membiarkan anak-anak berusia 3-7 tahun untuk bermain game di layar kecil ini lebih dari setengah jam setiap harinya.[dailymail]

3 comments:

Herdoni Wahyono said...

Telepon pintar sudah menjadi kebutuhan di era modern ini. Peringatan dampak negatif telepon pintar ini tentu menjadi perhatian para orang tua yang mempunyai anak masih kecil. Anak buah hati orang tua perlu bimbingan yang bijak menyikapi hal ini. Terima kasih. Salam cemerlang.

Sop Nama Saya said...

telefon skrg dah jd mini PC
semua buat kat situ.. cam ne x ngadap kan.. hehehe

Cik Mun said...

dah jadi macam satu keprluan dah smartfon ni..