Wednesday, August 29, 2012

Saintis Menemui Kaedah Menghasilkan Sperma Daripada Tisu Kulit

Teknik baru ditemui untuk membantu para suami yang inginkan anak sendiri  tetapi menghadapi masalah kesuburan. Teknik tersebut menggunakan sperma dari jaringan kulit manusia.

Dengan sperma dari tisu kulit itu, kaum lelaki yang infertil diharapkan suatu hari mampu memiliki anak-anak dari genetik mereka sendiri.Penemuan ini diharapkan dapat menjadi terobosan bagai pil ajaib untuk mengubati infertilitas pada Kaum Adam. 

Namun penelitian ini juga menemui masalah moral dan etika. Pengkeritik berpendapat bahawa salah jika menciptakan kehidupan melalui cara-cara yang artifisial. Walaupun begitu, percubaan ini adalah bukti dari konsep bahawa sel induk dapat menghasilkan setiap sel dalam tubuh, tidak hanya puluhan jaringan yang membentuk tubuh manusia, tetapi juga sel-sel telur dan sperma yang baru.

Mikroorganisme Baik di Dalam Usus Berperanan Besar Bagi Kesihatan Tubuh

Death begins in the colon, demikian ungkapan terkenal yang dilontarkan oleh pemenang Nobel bidang Kedoktoran tahun 1908, Elie Metchinikoff. Usus memegang peranan penting dalam pembuangan kotoran dan racun dari dalam tubuh, sekaligus berperanan menyerap zat nutrisi makanan.

Di dalam usus manusia terdapat 100 trilion mikroorganisme. Angka ini menakjubkan dibandingkan jumlah sel tubuh manusia dari hujung kaki sampai kepala yang hanya sekitar 50 trilion sel saja. Secara fizik, mikroorganisme terlihat sangat kecil. Namun, kewujudan mikroorganisme di dalam usus memegang peranan besar bagi kesihatan.