Tuesday, November 27, 2012

Syiah Oh Syiah... Upacara Berdarah & Menyeksa Diri Sambut Hari Asyura

Upacara mengerikan, menyeksa diri dengan memukul atau mencederakan diri dengan senjata tajam sehingga darah  mengalir membasahi tubuh.  Begitulah upacara yang sering dilakukan oleh umat Islam berfahaman Syiah di beberapa buah negara dunia sempena menyambut Hari Asura, mengingati peristiwa pembunuhan Saidina Hussein, cucu nabi Muhammad saw.  [Paparan imej yang tertera ini adalah rakaman di beberapa buah masjid di India dan beberapa buah negara lain.]
 The bloody floor of a mosque in New Delhi, India, as Shiite Muslims flagellate themselves today during a Muharram procession marking Ashura which mourns the killing of the prophet Mohammad's grandson
Berdasarkan sumber sejarah, Hussein telah dibunuh oleh pesaing politik  bersama-sama dengan 72 sahabat dalam pertempuran di Karbala pada abad ketujuh.

Peristiwa tersebut merupakan kisah di mana Saidina Hussain r.h yang merupakan cucunda Rasulullah s.a.w dan juga anak kepada Saidina Ali r.h telah dibunuh dengan kejam di sebuah tempat yang bernama Karbala di Iraq. Rentetan dari peristiwa ini terdapat upacara-upacara khas yang dianjurkan pada Hari Asyura dengan cara yang amat bertentangan dengan syarak. Malah kelompok Syiah juga telah mempergunakan peristiwa Karbala ini demi meraih simpati umat Islam kepada kelompok mereka seolah-olah mereka ingin menggambarkan bahawa merekalah satu-satunya kelompok yang membela Ahlul Bait [keluarga Rasulullah]. 
 Shiite Muslims flagellate themselves during a Muharram procession. Muharram is a month of mourning in remembrance of the martyrdom of Imam Hussein, the grandson of the Prophet Muhammad

Upacara seperti ini diamalkan oleh penganut-penganut Syiah di beberapa buah negara antaranya Afghanistan, Iran, Iraq, Turki, Azerbaijan, Pakistan, Lebanon, dan Bahrain, sebagai memperingati peristiwa pembunuhan Saidina Hussein dan sesetengahnnegara telah menjadikan hari tersebut sebagai cuti umum.
Mourning Iraqi Shiites at the Ashura ceremonies at the Kerbala mosque in Tehran, Iran
A Shiite Muslim whose face and torso is covered in blood, beats his chest
A Shiite Muslim at the Mumbai procession mourning the slaying of Imam Hussein
A scarred Shiite Muslim watches another mourner flagellate himself in Mumbai
Paramedics treat a Pakistani Shi'ite Muslim after he flagellated himself during an Ashura ceremony in Rawalpind
Tribute: Shiite Muslims carry a replica of the coffin of Imam Hussein during a Muharram procession in the northern Indian city of Allahabad. [dailymail.co.uk]

Peristiwa tentang pembunuhan Saidina Huseein boleh rujuk link berikut:

1.KONSPIRASI DISEBALIK PERISTIWA KARBALA

2.KONSPIRASI SYI’AH DALAM PERISTIWA KARBALA 

10 comments:

~~zana@pb~~ said...

Mengerikan....tak sangka ada juga umat Islam mengamalkan upacara sebegini.

Sop said...

kenapalah jd lagu tuh...

Anonymous said...

islam tak suruh umat buat cam tu,,,,macam taipusam plak.

konon cinta nabi,,tapi nabi suruh tak buat...tipu gak macam yahudi,,belit,,,,

Cikgu Jaja™ said...

maaf.terus terang je la eh..ini vodo

Anonymous said...

Dah macam Thaipusam..
kenapalah sesat sebegini?

asliner said...

fyi, sebelah bilik saya student asing berasal dari Iraq dan penganut syiah..
sebelum ni, die bermati-matian suruh saya dengan member baca kisah saidina huseein. sebab dia kate kite orang islam patut tahu..
bile die cakap die cinta huseein n die sambut satu peristiwa dalam bulan muharam(which is hari Asura kan?) tibe2 hati kate, nie orang syiah nie..huhu

cweet pinky said...

silap besar , orang dah kate , ikut sunnah dan quran , kalaw dah tak dr dua sumber tuh , nak bawt ape dibuat , macam2 manusia nih ..

amranaiman said...

MasyaAllah ape koje la ni.. :P ish2 xsyg diri

mountdweller said...

Tak ada bezanya dengan puak-puak Hindu membawa kavadi dan thai dengan entah upacara apa?

Cikgu Fikri said...

Ya Allah.. serius mengerikan..
btol ckp mountdweller tu...