Friday, November 2, 2012

Serangan Stroke Masih Boleh Diselamatkan Dalam 3 Jam

Gejala stroke biasanya meninggalkan kecacatan kekal dan meninggal dunia. Namun dengan bertindak cepat dalam waktu tiga jam setelah terkena gejalanya, anda masih dapat menyelamatkan nyawa mangsa termasuk mencegah kerosakan otak.

Efek stroke boleh menyebabkan kerosakan otak yang bermanifestasi kepada kelemahan dan kelumpuhan, gangguan sensorik, sakit bisa-bisa seperti ditusuk-tusuk jarum, masalah pertuturan dan memori serta gangguan emosional.

"Banyak orang yang percaya, stroke hanya menyerang orang yang sudah berumur, namun faktanya ia juga dialami orang yang masih muda, termasuk kanak-kanak," kata CEO Yayasan Jantung dan Stroke Afrika Selatan, Vas Mungal-Sigh seperti dikutip laman Health24.

Anda dan orang yang anda cintai tidak perlu menderita cacat kekal jika anda bertindak cepat dengan memerhati dan mengenal pasti keadaan-keadaan seperti berikut:


Wajah: Meminta pesakit menunjukkan gigi dan arahkan tersenyum. Lihat adakah salah satu sisi wajah terkulai atau tidak bergerak seperti lainnya.

Lengan: Mintalah pesakit untuk mengangkat kedua lengannya ke atas dan pegang, lihatlah apakah salah satu lengan tidak bergerak.

Berbicara: Minta mangsa stroke untuk mengulangi kalimat pendek dan lihatlah apakah orang itu menggunakan kata-kata dengan betul atau kurang jelas.

Waktu: Buat catatan yang menjelaskan waktu timbulnya gejala dan minta bantuan segera jika anda melihat gejala ini.

Bantuan medik sangat penting pada beberapa jam pertama sebaik saja mangsa terkena stroke. Ingatlah bahawa kelewatan masa bantuan medik menyebabkan fungsi otak juga hilang. Semakin cepat anda menolong orang yang terkena stroke ke rumah sakit, maka semakin baik peluang untuk bertahan hidup dan pulih.

Ini sangat penting untuk dicatat gejala pertama kali muncul, kerana beberapa orang yang terkena stroke akibat penggumpalan darah dapat mengambil manfaat melalui pengubatan yang dapat melarutkan pembekuan darah, namun pengubatan ini (tissue plasminogen activato) harus diberikan dalam waktu tiga jam dari timbulnya gejala stroke.

"Bahkan pesakit yang tidak serasi dengan manfaat dari pengubatan jenis ini dengan bantuan awal dapat meminimumkan komplikasi akibat stroke," kata Profesor Alan Bryer, Ketua Unit Stroke di Groote Schuur Hospital dan University of Cape Town.

Gejala stroke dan tanda-tanda peringatan:
Pelajari tanda-tanda peringatan stroke. Anda mungkin mengalami stroke jika tiba-tiba mengalami satu atau lebih gejala seperti di bawah;
  1. Mendadak mati rasa atau lemah pada satu sisi tubuh
  2. Tiba-tiba tidak dapat bertutur, menghadapai masalah pertuturan atau memahami bahasa
  3. Tiba-tiba kehilangan penglihatan atau kesulitan melihat pada satu atau kedua-dua mata atau melihat ganda.
  4. Tiba-tiba kesulitan berjalan, kehilangan keseimbangan, atau pusing.
  5. Sakit kepala parah mendadak dengan tanpa sebab.
Anda boleh mengurangi risiko stroke dengan merawatnya secara betul dan mengendalikan kondisi seperti tekanan darah tinggi, kolesterol tinggi, fibrilasi atrium (detak jantung tidak teratur) dan diabetes.

Hipertensi (tekanan darah tinggi) adalah penyebab utama stroke. Kebanyakan stroke dapat dicegah, dan turunkan tekanan darah, dengan pengobatan yang efektif dan membuat pilihan gaya hidup yang sihat seperti menjaga berat badan, berhenti merokok, makan dengan baik (kurangkan pengambilan garam dan lebihkan pengambilan buah-buiahan dan sayuran) dan bersenam.

Ingatlah:
• Setiap dua detik, seseorang di dunia menderita stroke;
• Setiap enam detik, seseorang meninggal akibat stroke;
• Setiap enam detik, kualiti hidup seseorang selamanya akan berubah - mereka cacat fizikal kekal akibat stroke. [liputan6.com]

No comments: