Wednesday, November 21, 2012

Kebetulan Atau Terancang? Setiap Kali Obama Menang Pilihanraya Presiden, Israel Serang Gaza

Kali pertama Barack Obama terpilih menjadi Presiden Amerika ialah pada Disember 2008 lalu. Bersamaan dengan persiapan pelantikan itu, tentera Israel sibuk dengan pencerobohannya ke atas Palestin. Mereka menyerbu Gaza dari wilayah darat.

"Akibatnya, tidak kurang dari 14 ribu warga Palestina tewas," laporan berita The National, Selasa, 20 November 2012.

Kini empat tahun telah berlalu sejak serangan berdarah itu. Sekali lagi, Obama memenangi pemilihan umum.  Di Timur Tengah, tiba-tiba Israel kembali berseteru dengan Palestin. Sehingga kini, lebih dari 100 orang tewas dalam serangan itu. "Semua ini seperti de javu, sesuatu yang pernah terjadi dan berulang lagi," tulis The National. 

Menurut Direktor program Keamanan Regional Pusat Kepentingan Nasional, Geofrrey Kemp, pemerintah Amerika bakal bekerja sama dengan Mesir dan Israel. Tujuannya guna mencegah kekerasan serta konflik meluas.

Seorang peneliti Timur Tengah di Dewan Hubungan Luar negeri, Steven A Cook, mengatakan, masyarakat Israel kini tidak berada dalam suasana ingin berunding, malah  mereka tak ingin menarik pasukannya dari Gaza.
Melihat itu, sesiapa pun tahu kalau proses perdamaian tidak akan menjadi prioriti Presiden Obama.

Serangan senjata tentera Israel selama enam hari terakhir telah menghancurkan 25 buah masjid di Kota Gaza. Menurut Menteri Agama, Ismail Radwan, serangan Israel bukan saja membunuh orang awam, mereka juga mensasarkankan masjid, kuburan, serta rumah ibadah. [The National/ Maan News].

2 comments:

Icahbanjarmasin said...

Semoga saja ALLAH SWT melindungi ummat Islam Palestina..AMIEN.

Syazana Zainn said...

Semoga Allah melindungi Palestin