Subscribe Us

Lihat Kesihatan Diri Anda Melalui Tapak Tangan Bah. 2

5. Kuku melengkung
Bentuk kuku normal biasanya memang agak melengkung dengan posisi hujungnya mengarah ke bawah. Jika kuku anda tampak tumbuhnya berlawanan atau berbentuk cekung seperti sudu, ada kemungkinan anda berkemungkinan terkena gejala kurang zat besi atau anemia.

Kuku yang rapuh dan berbentuk tidak normal juga menjadi tanda adanya gangguan kesihatan yang lebih serius, seperti kanser paru-paru dan penyakit jantung.

6. Ada benjolan di bahgian jari jemari
Jika ada benjolan pada bahagian dekat dengan kuku di jari, itu menjadi tanda awal osteoarthritis. Benjolan tersebut mungkin muncul akibat hilangnya ruang sendi hingga mengakibatkan sendi membengkak seolah-olah seperti membentuk tulang baru. Biasanya, wanita lebih mudah  mengalami gangguan geseran sendi ini.

7. Kulit tangan kering
Keadaan kulit tangan yang kering acapkali memberikan petunjuk awal adanya gangguan tiroid yang menyebabkan hilangnya kelembaban kulit. Kulit kering menjadikan sebagai penanda adanya alergi atau gangguan sensitiviti kulit akibat pemakaian produk kosmetik yang tidak sesuai. [times of india]

Catat Ulasan

3 Ulasan

3no gr33ny berkata…
terima kasih untuk info ni =)
Ku Syida berkata…
Nice info! :)
Unknown berkata…
Aku punya tangan lak kerap sangat berair....org utara kata pancoq...mmg dah azali tak leh wat ape laa.....