Sunday, July 22, 2012

6 Aplikasi Android Google Play Untuk Ramadan 2012

Selamat berpuasa. Umat Islam di Malaysia mula berpuasa pada 21 Julai 2012. Untuk menemani anda berpuasa, Android menyediakan sejumlah aplikasi  Ramadan.

1. Muslim Pro-Azan, Quran, Qiblat
Sebuah aplikasi ideal untuk Ramadan. Begitu tulisan yang tercantum pada laman Google Play. Sebagai sebuah aplikasi telefon pintar, Muslim Pro diakui amat berfungsi oleh umat Muslim yang menggunakan Android. Peranti lunak ini berisi naskah Al-Quran dilengkapi terjemahan dengan bahasa Inggeris, Prancis, Jerman, Indonesia, dan Turki. Muslim Pro juga menyediakan penunjuk arah kiblat, penentu waktu salat dengan suara azan, kalendar Hijriah, serta waktu lamanya puasa sesuai dengan lokasi pengguna aplikasi.

2. Ramadan 2012
Aplikasi Ramadan 2012 sesuai digunakan umat Muslim di negara mana pun. Di Ramadan 2012, Google Play akan memberitahukan waktu Imsak, buka puasa, dan saatnya salat. Penetapan waktu itu berlaku di lebih dari 251 negara serta 6 juta kota. Caranya tinggal memasukkan nama kota dan negara tempat anda berada, kemudian aplikasi itu akan mengingatkan anda bila waktunya berdoa serta berbuka puasa. Perangkat ini juga menyediakan doa-doa serta hadis. 

3. iQuran
Dengan aplikasi iQuran, kini pengguna Android dapat membawa kitab suci ke mana saja. Perangkat lunak ini bukan saja menyajikan Al-Quran berbahasa Arab, tetapi juga lengkap dengan warna-warna untuk menunjukkan tajwid serta terjemahan dengan beberapa bahasa, panduan bacaan berupa suara, serta penanda surah yang telah dibaca. 

4. Doa Harian
Aplikasi ini berisi doa sehari-hari. Doa sejak bangun tidur, berkegiatan, hingga tidur lagi seperti doa masuk-keluar tandas, doa mahu belajar, serta doa makan. Untuk tampilannya, Doa Harian berupa tulisan Arab dan Latin memudahkan pengguna untuk membacanya.

5. Hadist Arba''in
Perangkat lunak Hadist Arba''in berisi 40 hadis utama dari Imam Nawawi bukan cuma tulisan hadisnya saja yang ada pada aplikasi itu malah ada juga intisari dan ertinya.

 6. Kalkulator Zakat
Untuk memperhitungkan berapa jumlah zakat yang seharusnya anda keluarkan, Google Play meluncurkan Kalkulator Zakat. Pada aplikasi ini anda dapat mengira jumlah zakat yang harus ditunaikan.

2 comments:

Suasana Politik Malaysia said...

As salam Orang Muo,

selamat menyambut Ramadhan dan selamat berpuasa.

adibey said...

terima kasih untuk infonya, sangat komplit aplikasinya...