Saturday, February 18, 2012

Rangsang Nafsu Makan Anak dengan Pinggan Berwarna

Kemampuan pinggan berwarna untuk meningkatkan nafsu makan anak kecil sudah dibuktikan melalui penelitian yang dimuat dalam jurnal Acta Paediatrica. Sajian makanan yang berwarna-warni memiliki daya tarikan tersendiri untuk anak-anak. Bahkan secara khusus, makan menggunakan pinggan dengan tujuh item yang berbeza dan enam makanan dengan warna yang berbeza akan meningkatkan selera makan anak-anak.

"Studi kami menunjukkan bagaimana cara untuk membuat perubahan sehingga brokoli dan ikan terlihat lebih lazat daripada biasanya," kata
profesor Brian Wansink, dari Cornell Dyson School of Applied Economic and Management.

Anak-anak tidak hanya lebih memilih pinggan dengan unsur-unsur yang lebih berwarna, tetapi juga tertarik dengan makanan yang penuh hiasan menarik," kata peneliti.

"Sementara banyak penelitian tentang preferensi makanan antara anak-anak dan orang dewasa berfokus pada bau, rasa, dan aspek kimia, daya tarikan kanak-kanak secara signifikan sangat dipengaruhi oleh bentuk, ukuran, dan tampilan visual dari makanan yang disajikan kepada mereka," jelasnya lagi. [Acta Paediatrica]

11 comments:

Adylia Qarissa said...

makanan lebih menarik kan.. budak2 memang suka colorful :)

sweethy said...

Setuju sekali, anak-anak yang sulit makan memang harus dicari solusi seperti itu agar nafsu makan anak kecil meningkat. Sajian makanan yang menarik dan warna - warni akan mengguggah selera anak.

-Incek Fik- said...

betul fakta tu... warna merangsang kecerdasan otak dan minda anak-anak :)

zati embong said...

hihi mak budak yg pening kena masak makanan berwarna warni.hihi.kalau bg pinggan je yg warna pelangi bg efek x?

caliph shuriken said...

kanak2 suka bermain dgn kaler2 ^^

Eryati said...

erm...memang benar...lepas tu susun comel2

OdahOne OdahOneBizz said...

takut nnti bdk tu tgk jek pggn & xmau mkn...hoho...

M@W@R Q@SeH said...

mmg betul pn....tp kan pic kt atas ni buat mak ayah dia yg nafsu nk mkn je...

Anonymous said...

aku orang muo jati masa sekolah tahun 70an selalu makan mee bandung kat muo brazar nama warong dah lupa ,sapa sapa boleh bagi tau banyak warong/kedai sekarang ni m.bandungnya tak menepati citarasa 70an aku

Nur Hawa Mohd Zin said...

anak murid awe suka pinggan yang colour...bos beli kat ikea..memang menarik :)

kiwi_sengal said...

mg nampak sedap mknan ngn pinggan yg sungguh colourful.. :))