Friday, March 2, 2012

Lakukan Ini Agar Janin Sihat Dan Cerdas [Bahagian 2]

Kasih Sayang 
Faktor psikologi juga dapat mempengaruhi kondisi otak pada janin. Oleh itu, seorang ibu harus dapat menerima kondisi kehamilannya. Selain itu, harus ada sokongan dan kasih sayang daripada suami, orang tua dan anggota keluarga lainnya. Tanpa kasih sayang, kondisi otak pada janin tidak dapat tumbuh secara optimum.

Senaman
 
Melakukan aktiviti senaman ringan untuk ibu hamil bukan saja hanya bermanfaat bagi kesihatan ibu saja, tetapi juga kondisi pada janinnya. Penelitian dan penyelidikan membuktikan, senaman ringan seperti jalan santai, berenang, senam hamil, dan yoga juga dapat membantu proses persalinan.

Selain itu, anak-anak yang ibunya rajin bersenam ketika hamil, terbukti memiliki skor intelegensi yang lebih tinggi, baik kecerdasan umum maupun kemampuan bahasa. Hal ini disebabkan aliran darah yang lancar selama bersenam menghantar aliran oksigen yang lancar pula bagi janin sehingga perkembangan janin terpacu pesat. 

2 comments:

inazamri said...

info yg bagus bg bakal ibu2 muda diluar sana

org muo said...

wanita mengandung disarankan rajin melakukan tugasan di rumah..paksa diri jadi rajin... secara tak langsung menggantikan senaman yg disyorkan... ibu rajin & lasak ..insyaallah anak yg dikandung apabila lahir nnti jadi anak yg rajin, cergas sihat dan cerdas