Sunday, January 15, 2012

Omega 3 Penting untuk Kesihatan Sperma

Illinois - Kajian terbaru menemukan asid lemak yang ditemui pada ikan sangat penting untuk mengubah sperma dari bentuk berkepala bulat menjadi sperma perenang unggul dengan kepala berbentuk kerucut [ bulat bujur, tirus bahagian atas atau depan]. Kepala sperma juga dilengkapi dengan protein penembus sel telur. Asid lemak itu bernama Docosahexnoic, biasa disebut DHA, adalah asid lemak omega-3 yang berperanan penting dalam perkembangan mata dan otak. Penelitian telah membuktikan bahawa DHA juga mempengaruhi tingkat kesuburan lelaki. "Kandungan DHA tertinggi ada dalam testis dan otak. Tapi sampai sekarang belum diketahui dengan baik apa yang dilakukan DHA pada kedua-dua bahagian tersebut," kata Manabu Nakamura, peneliti dari University of Illinois di Urbana-Champaign.

Menurut analisis mereka, DHA berperanan penting dalam pembentukan akrosom pada ujung kepala sperma. Akrosom adalah struktur runcing mengandungi enzim yang membantu sperma menembusi dinding luar sel telur sehingga memungkinkan sperma membuahi sel telur.

"Akrosom pada pada tudung kepala sperma memiliki ukuran besar, semacam kantong besar berisi banyak enzim," kata Nakamura. "Ketika sperma bertemu sel telur, akrosom berfungsi memecah masuk dan melepaskan enzim untuk membantu sperma menembus sel telur."

Akrosom terbentuk ketika gelembung-gelembung membran berukuran kecil, disebut vesikel, menyatu di dalam sel calon sperma. Vesikel-vesikel ini menahan enzim yang diperlukan sperma untuk menembus dan membuahi sel telur. Gabungan vesikel membentuk sebuah membran di bahagian depan sperma mirip topi dan disebut akrosom.
Tanpa DHA, pembentukan membran tidak akan terjadi. Jika vesikel-vesikel tidak menyatu, pembentukan akrosom gagal dan menghentikan pematangan sperma. Pada saat ini para peneliti hanya melihat sperma dengan kepala bulat, bukan berbentuk kerucut seperti sperma yang sihat.

Nakamura mengatakan kekurangan DHA pada manusia dan mamalia lain sebenarnya tidak lazim sebab manusia dan mamalia mampu membuat DHA sendiri dari asid lemak lain.

Namun kerusakan enzim pembentuk DHA bisa menyebabkan masalah kemandulan. Darah dengan kandungan DHA rendah memberi kesan terhadap menurunnya tingkat kesuburan. Pengambilan makanan yang kaya dengan DHA dapat menyelesaikan masalah ketidaksuburan ini.

"Selagi sistem di dalam tubuh bekerja dengan baik manusia dapat membuat cukup DHA dalam tubuh mereka asalkan memiliki prekursor," kata Nakamura. "Namun beberapa kelompok orang mungkin mengalami penurunan kemampuan untuk mensintesis DHA, sehingga dapat dibantu melalui pemakanan."
[LiveScience /tempo.co]

7 comments:

Anonymous said...

Nice blog, please visit me back :)

Mardaarauf said...

blog walking ke sini,
kunjung ke blog saye :)

Syaifuddin said...

hha .cool doh

zulkbo said...

salam..
ermm..menarik nih
nak kena makan selalu :)

kakyon said...

salam..
akk ada jual omega-3 yg terbaik buat masa ini. mohon share info ini ye..

org muo said...

kakyon..dipersilakan :)

Mardaarauf said...

terima kasih atas kunjungannya :)