Subscribe Us

Minuman Untuk Kesihatan Jantung- Bahagian 2

London: Minum hanya tiga cawan teh hitam sehari boleh mengatasi risiko serangan jantung sebanyak 60 peratus dan secara dramatik mengurangkan ancaman diabetes, pakar mengatakan.
Para penyelidik percaya bahawa secawan teh hitam mengandungi antioksida, boleh membantu mencegah kedua-dua keadaan pembunuh dalam serangan serampang tiga-mata.

Pengambilan teh hitam adalah dituntut disebabkan oleh pelbagai faktor positif yang terdapat dalam teh hitam seperti flavonoid antioksidan dan theanine yang membantu mengawal tekanan darah, mengawal selia pengeluaran nitrik oksida (yang memberi kesan ke atas fungsi arteri) dan menghalang pengagregatan platelet (yang boleh menyebabkan pembekuan darah).

Kajian yang mendalam dari 40 kertas penyelidikan oleh Dr Carrie Ruxton dan Dr Pamela Mason tentang teh hitam dan pencegahan penyakit mendapati bahawa orang-orang yang minum 3-6 cawan teh sehari mengurangkan risiko mereka mendapat penyakit jantung sebanyak 30 hingga 57 peratus berbanding dengan orang-orang yang tidak pernah minum atau yang minum jumlah yang kecil.

"Berdasarkan bukti yang ada setakat ini, penggunaan teh hitam biasa dikaitkan dengan penurunan risiko penyakit kardiovaskular dan diabetes Jenis 2,"
"Walaupun jumlah yang diperlukan untuk menghasilkan faedah tersebut harus menjadi subjek penyelidikan lanjut, 3-6 cawan teh hitam setiap hari mampu untuk menyumbang kepada kesihatan kardiovaskular.

"Kami juga menemui bukti wujudnya kaitan antara pengambilan teh hitam dan mengurangkan risiko penyakit kencing manis Jenis 2 apabila 1-5 cawan teh yang dimakan setiap hari, bergantung kepada kajian yang sedang disiasat," katanya.


Teh hitam dihasilkan melalui proses fermentasi setelah daun dipetik lalu dikeringkan. Pengolahan ini mengubah komposisi kimia dari daun sehingga menghasilkan beberapa antioksidan kuat yang membantu mendukung kesihatan jantung. Teh hitam telah terbukti mengurangkan risiko stroke, mengurangi LDL (kolesterol jahat), memperbaiki fungsi pembuluh darah, dan meningkatkan aliran darah dalam arteri koroner. [Express Daily]

Saranan : Semakin lama anda merendam teh maka semakin besar manfaat fitokimia yang diperoleh. Oleh sebab itu, menyajikan teh dengan air panas akan jauh lebih baik sekaligus kandungan antioksidan tetap terjaga. Minum beberapa cawan teh hitam setiap hari dapat membantu mengurangi risiko penyakit jantung. Bersambung...

Catat Ulasan

3 Ulasan

Seri Bahasa berkata…
jarang minum teh terutama waktu pagi...tak berapa serasi dengan seri...
Unknown berkata…
info berguna bro
odahonebizz berkata…
xpnh dgr lg tntg teh itam ni...kalo teh hijau selalu gak minum