Subscribe Us

Khasiat Kacang Soya Mampu Memperbesar Payudara


Kacang soya atau kedelai merupakan jenis kekacang yang mempunyai pelbagai jenis khasiat. Ada penelitian menyatakan dengan pengambilan makanan berprotein tinggi seperti makanan berasaskan kacang soya seperti tahu, tempe dan susu kacang soya mampu membuatkan payudara sihat dan tegang. 


Tanpa perlu mengambil risiko dengan melakukan pembedahan plastik atau suntikan silikon, payudara boleh dirawat secara alamiah. Yang lebih mengejutkan lagi, soya dapat menjauhkan wanita dari ancaman kanser payudara. 


Soya termasuk dalam kategori makanan yang dapat meningkatkan kadar hormon termasuk estrogen dan prolaktin yang secara langsung dapat memperbesar ukuran dan bentuk jaringan payudara.


Sedangkan tahu dan tempe memiliki zat seperti genistein dan daidzein yang secara alamiah terdapat dalam soya dan kekacang. Zat tersebut adalah bagian dari kelas molekul yang disebut isoflavon, yakni zat mirip estrogen yang dapat mempengaruhi hormon-hormon dalam tubuh manusia.



Amalan pemakanan berasaskan kacang soya sudah lama dipraktikkan turun-temurun berdasarkan teori dan tradisi oleh kaum wanita dengan mempercayai ia dapat memberikan impak kecantikan pada tubuh agar kulit halus, cerah, payudara tetap tegang serta membekalkan kandungan susu badan bagi ibu-ibu mengandung.


National Institutes of Health (NIH) mengakui penggunaan kacang soya sebagai makanan yang boleh memperbesar payudara. Kajian menunjukan bahwa isoflavon memang mempunyai efek baik yang membantu kesihatan wanita. Namun perlu diingat, ia harus diambil secara wajar dan tidak berlebihan agar tidak menimbulkan risiko. [suaramerdeka.com]

Catat Ulasan

7 Ulasan

Unknown berkata…
Oh info yang menarik, hurmm tapi saya ada dengar keburukan kacang soya untuk lelaki. benarke?
Unknown berkata…
klu lelaki byk minum jd apa bro ?
org muo berkata…
khairul: bnyak info ttg baik n buruk soya ni ttpi kena brhati2..cari sumber yg benar2 diperakui
fie-lieyya dreams berkata…
nice info..

hehe.. pasni mesti manyakkk simpan stock dalam peti ais..

wakakaakkaa... :P
Unknown berkata…
Gitu ye? baru tau....tapi saya kurang suka dgn soya sb saya allergi sikit dgn jenis kacang2. Tapi taufu fa saya tak tolak.
Seri Bahasa berkata…
susu kacang soya seri tak pernah minum...anti susu...tapi tempe kegemaran seri...
odahonebizz berkata…
semua benda ada pro & cons kan...tp apa2 benda yg elok pun kalo kita ambik terlalu byk akan jd xelok kan