Subscribe Us

Badai Matahari atau Solar Storm Meningkat Pada 2012... Memberi Kesan Buruk Terhadap Bumi ?

Menurut laporan daripada NASA sepanjang tahun 2012 dan 2013 aktiviti matahari sedang meningkat dan bakal mengakibatkan badai matahari yang lebih kerap di bumi. Badai matahari (coronal mass ejection/CME) merupakan pelepasan energi besar radiasi dan gas pembakaran dari permukaan matahari. Radiasi ini menyebar ke luar angkasa dan akan sampai ke atmosfera bumi.

Badai matahari atau solar storm adalah siklus kegiatan peledakan dahsyat dari masa puncak kegiatan bintik matahari (sunspot), biasanya setiap 11 tahun akan memasuki period aktiviti badai matahari. Ilmuwan Amerika baru-baru ini memperingatkan bahawa pada tahun 2012 bumi akan mengalami badai matahari dahsyat (Solar Blast), daya kerosakanya akan jauh lebih besar dari badai taufan “Katrina” dan hampir semua manusia di bumi tidak akan dapat melepaskan diri dari kesan bencananya.

Badai matahari yang cukup besar bahkan boleh mengakibatkan badai magnetik di bumi hingga menyebabkan kerosakan elektrik, signall telefon, dan kekacauan Global Positioning System (GPS). Fenomena alam pelepasan plasma panas daripada matahari sebenarnya merupakan hal yang wajar terjadi. Tapi aktivitas matahari tengah memasuki siklus setiap 11 tahun akan mencapai puncaknya pada 2013 nanti.

Namun, penduduk bumi tidak perlu khuatir kerana badai kali ini tidak akan menimbulkan kekacauan alam. Malah akan menghasilkan fenomena alam indah, aurora. "Ada 20-40 persen peluang terjadinyna badai geomagnetik," ujar Solar Dynamics Observatory NASA dalam akaun Twitternya. "Jika Anda tinggal di dataran tinggi, cuba perhatikan terjadinya aurora."

“Namun apa yang merisaukan penduduk dunia adalah terganggunya kehidupan sosial masyarakat kerana padsa masa kini mereka sudah sangat bergantung dengan teknologi canggih seperti GPS dan komunikasi satelit yang bakal bermasalah apabila badai matahari menghentam. Semua ini sangat rentan dengan badai matahari," kata Lika Guhathakurta, ahli fizik dari NASA. Untuk mengatasinya, NASA mengaku sudah bekerja sama dengan beberapa perusahaan penyedia teknologi untuk menghadapi badai matahari.(NatGeo)

Catat Ulasan

6 Ulasan

AmyZana berkata…
camnelah agaknye hidup tanpe teknologi nih :/
Pen Biru berkata…
kekuasaan Allah...
Unknown berkata…
bumi dh semakin tua
Tanpa Nama berkata…
Kalau difikir-fikirkanlah, hilang selera nak makan kan???
Farizan berkata…
bakal panas nih kyknya... =___=
odahonebizz berkata…
aurora sure cantik...ingatkn ada badai lautan jek matahari pun ada badai gak ek