Tuesday, July 5, 2011

Banduan Cuba Melarikan Diri Dengan Bantuan Teman Wanita Bersembunyi di Dalam Beg


Cubaan berani seorang banduan, Juan Ramirez Tijerina cuba melarikan diri dari penjara di Mexico dengan bantuan teman wanitanya dengan bersembunyi di dalam sebuah beg seolah-olah seperti dalam kisah cerita 'movie' . 
Namun percubaannya untuk menyelinap keluar dari penjara berakhir apabila teman wanitanya, Maria del Mar Arjona, 19 tahun yang sedang menarik beg hitam besar beroda kelihatan gementar. Mereka menggunakan kesempatan meloloskan diri atas pas lawatan suami isteri.
Pengawal penjara memeriksa beg itu dan mendapati banduan Juan Ramirez Tijerina bersembunyi dalam kedudukan seperti bayi dalam kandungan.
Ramirez sedang menjalani hukuman penjara 20 tahun pada 2007 bagi sabitan kesalahan memiliki senjata haram.  Arjona ditangkap dan sedang dalam siasatan. [dailymail.co.uk]

Langkah Awal Pertolongan Cemas Jika di Patuk Ular Berbisa

Callaghan: Menyapukan salap atau krim yang mengandungi nitrat oksida pada luka gigitan ular adalah pertolongan pertama yang paling berkesan. Demikian hasil  kajian yang telah dilakukan oleh  para penyelidik dari Universitas Newcastle, Callaghan, Australia, baru-baru ini.
Ketika ular menggigit, maka bisa yang disembur daripada taringnya akan masuk ke dalam jaringan dan seterusnya  masuk ke pembuluh darah.  Ketua pengkaji, Dirk van Helden, mengatakan, ubat sapu yang mengandungi nitrat oksida bertindak menghentikan proses tersebut. Salap yang mengandungi nitrat oksida akan meningkatkan harapan untuk hidup  mangsa gigitan ular sehingga 50%.
"Krim mengandung nitrat oksida akan memperlambat racun masuk ke dalam pembuluh darah antara 65 - 96 minit," kata van Helden. "Ini akan menjadi pertolongan pertama yang sangat hebat  bagi penderita gigitan ular."[Zeenews]