Friday, February 4, 2011

Jangan Terlalu berkasar Dengan Anak-Anak!

Walaupun ia adalah raja rimba, tetapi gambar di atas menunjukkan siapa sebenarnya yang lebih berkuasa. Ya permaisuri rimba. Singa betinalah yang berusaha memburu, memelihara dan menjaga keselamatan anak-anaknya.  Singa jantan menundukkan kepalanya apabila singa betina menegurnya. Foto-foto yang telah dirakam oleh seorang jurugambar amatur,  Jennifer Lockridge, di the National Zoo in Washington DC, mencatat peristiwa menarik apabila singa betina memberi teguran kepada sang singa  jantan, Luke bersikap agresif terhadap anaknya, Lusaka ketika bermain-main dengan bapanya  kerana menggigit ekornya. Zoo Kebangsaan Washington memiliki dua ekor singa betina dan 7 ekor anak singa yang kesemuanya adalah dari satu bapa, Luke. [dailymail.co.uk]

Rahsia Bayam Menjadikan Anda Kuat & Bertenaga Seperti Popeye

'Makanan super' yang memberikan Popeye otot-ototnya membesar dan pejal bukanlah ilusi kartun semata-mata...kini telah ditemui rahsianya. Para saintis telah menemui nitrat yang terkandung dalam sayuran hijau terutamanya bayam mampu meningkatkan 'powerhouses' dalam sel yang menyediakan tenaga.  Dengan sejumlah kecil bayam ia cukup untuk meningkatkan kecekapan mitokondria, sel tenaga untuk pembesaran. 
Pada awalnya kita menyangkakan zat besi dalam sayuran hijau sebagai sumber tenaga, tetapi yang sebenarnya nitrat yang  membekalkan 'super energy'. 
Sementara itu, Prof Weitzberg dan rakan sekerja, Profesor Jon Lundberg mendapati bahawa dengan bantuan bakteria nitrat ia dapat meningkatkan kadar oksida nitrat dalam tubuh diet. Nitrit oksida adalah molekul yang membuka pembuluh darah, menurunkan tekanan darah dan meningkatkan  peredaran darah.
Kajian juga mendapati ubat kumur 'mouthwash' telah memanfaatkan nitrat untuk menghasilkan oksida nitrik sebagai agen dalam proses membunuh bakteria di dalam mulut.