Sunday, December 18, 2011

Hilangnya Nilai Kemanusiaan: Setiap Satu Daripada Lima Wanita Amerika Diperkosa

Hampir 20 peratus wanita di Amerika Syaikat telah diperkosa atau mengalami percubaan perkosaan dalam hidup mereka. Sebuah studi yang dijalankan oleh Centers for Disease Control juga menyatakan, 25 peratus lagi wanita telah mengalami serangan seksual oleh pasangan atau suami mereka. 

Data statistik itu merupakan hasil dari kajian nasional tentang kekerasan seksual terhadap lelaki dan wanita. Bagi setiap satu jam lebih dari 1440 aduan dan laporan pemerkosaan, kekerasan, atau pengintaian dicatatkan.

Para ahli di Centers for Disease Control (CDC) menyebut hasil analisis itu sungguh mengejutkan. Antara hasil lainnya adalah lebih dari satu juta wanita dilaporkan diperkosa dalam 12 bulan sebelum kajian dijalankan, serta lebih dari enam juta perempuan dan laki-laki menjadi korban pengintaian.

"Orang yang mengalami kekerasan seksual, diintai, atau mengalami kekerasan dari pasangan intim mereka sering menghadapi efeknya sepanjang hidup mereka," kata Dr Linda Degutis, Direktur CDC.

Sekitar 80% dari mangsa perkosaan pada usia muda mengalami seksaan tekanan perasaan sebelum usia 25. Sementara 35% perempuan yang diperkosa sebelum mereka berusia 18 tahun juga mengalami perkosaan pada usia dewasa. [BBC]

5 comments:

~~zAnAfAhMi~~ said...

Masaalah sosial yg berleluasa, tak ketinggalan negara kita. Sedangkan bertutup aurat pun kes spt ini berlaku, apa lagi dinegara org putih?

ashrafi said...

Assalamualaikum.

Semoga dijauhkan dari sikap dan gejala ini. Amin.

c'axoera said...

manusia dimamah zaman hgga hilang pedoman kkemanusiaan

Self Managed Super Funds said...

Very smart kitty..

duan said...

bukan orang america mmg budaya gitu ke? main sana sini?