Thursday, November 17, 2011

Kaedah Rawatan Pelik Sakit Gigi... Mengeluarkan Cacing Gigi Melalui Telinga

Chen Yuan Sheng, 44, yang telah melibatkan diri dalam industri pakaian di Batu Pahat selama lebih dua dekad, mempunyai kerja sampingan istimewa dan agak pelik sejak bertahun-tahun yang lalu.
Khidmat istimewa dan unik Chen ialah membantu pesakit sakit gigi untuk mengurangkan kesakitan dengan menghalau cacing gigi menggunakan kaedah rawatan purba Cina. 

Kaedah rawatan yang digunakan adalah warisan daripada mendiang bapanya yang mempunyai kepentingan yang besar dalam bidang perubatan Cina dan mahir dalam perubatan akupunktur dan herba yang dipelajarinya dari negara China. 
Bagaimana kaedah rawatan ini dilakukan?

Chen berkata bahawa cacing gigi terutamanya disebabkan oleh karies gigi dan tabiat makan, walaupun dia tidak melakukan kajian yang mendalam mengenainya.
Peralatan dan kaedah yang digunakakan sangat tradisional dan mudah. Asap herba akan digunakan untuk membuang cacing gigi dari rongga mulut pesakit, tanpa menyebabkan kesakitan kepada pesakit dan ubat-ubatan tidak diperlukan.
"Kuantiti herba yang digunakan untuk menyingkirkan cacing gigi adalah sangat penting. Ia sebenarnya adalah campuran enam herba yang direndam dalam minyak kelapa," jelas beliau.
Pertama sekali, beliau perlu untuk memanaskan bata sebelum meletakkannya ke dalam pinggan dan menambah dua sudu teh jus herba.
Dengan menggunakan tudung corong berbentuk kun pesakit dikehendaki memasukkan muncung corong ke dalam lubang telinga.
"Asap dari jus herba mendidih akan memasuki tubuh pesakit melalui telinganya lalu menarik dan membuang keluar cacing gigi di dalam mulut, telinga dan bahagian-bahagian badan yang lain," katanya.
"Pesakit akan merasa leher mereka sedikit tegang sepanjang proses itu dan saya akan mengingatkan mereka untuk batuk dengan sengaja kerana ia boleh membantu mengeluarkan cacing gigi," katanya.
Dia menggalakkan pesakit untuk menerima rawatan tiga kali dalam tempoh tiga bulan untuk menghapuskan sama sekali cacing gigi. Keseluruhan proses mengambil masa 12 minit.
Cacing gigi jatuh di atas bata & herba yang dipanaskan
 
Beliau berkata bahawa bilangan cacing gigi berbeza dari berpuluh-puluh sahaja hingga beberapa ratus, mengikut keadaan kesihatan yang berbeza.
Chen berkata bahawa ramai orang ragu-ragu tentang kewujudan cacing gigi, terutamanya anak-anak muda yang berfikir ia tidak logik dan saintifik.
"Kebanyakan pesakit yang datang untuk rawatan ialah orang-orang yang tidak lagi sanggup menanggung kesakitan. Mereka datang untuk mencuba selepas mengetahui tentang rawatan daripada rakan-rakan mereka, "kata Chen.
Chen berkata bahawa pengesahan lanjut diperlukan untuk rawatan cara purba, ramai orang terkejut melihat begitu banyak larva coklat putih kurang daripada satu sentimeter panjang.
"Walaupun kewujudan cacing gigi belum terbukti secara saintifik, Tujuan rawatan adalah untuk mengekalkan gigi pada masa yang sama mengurangkan kesakitan. Oleh itu, saya akan terus melaksanakan rawatan, menyediakan rawatan alternatif untuk melegakan sakit gigi," katanya. [mysinchew.com]

11 comments:

miya said...

ohh.. gigi ada cacing ya.

marina anakcikbob said...

eee.. kat mana ek? nak pergi la nanti balik kampung..

Seri Bahasa said...

besar juga cacing tu...tp knpa tak jelas kat gigi pesakit ye...

thomas said...

Rawatan ni di Batu Pahat ke?
Kat mana tempat dia?

Hardy Boy said...

good info. saya dlu pn study kt Btu Pahat cuma saya pernah dgr org betulkan kereta kemik dgn tangan kosong je tp yg nie blum lagi...

Cikgu Jaja™ said...

ohh baru tau

yahaya said...

wah...menarik..la...pertama kali saya jumpa...

khairul said...

hebat mamat ni

♥ ieRa ♥ said...

bagus rawatan nih..

jom jalan2 blog sy tgk produk kaspersky 2012 murah

Kazman & Sue said...

salam kenal...

aku yg dilahir/besarkan di batu pahat pun tak tahu kaedah ni... canggih betul orang batu pahat ni...

Dr Akbar Abdullah said...


Info yang menarik mengenai petua rawatan sakit gigi. Rupanya gigi pun ada cacing ye, first time dengar. Sebaik-baiknya, kesihatan gigi dijaga dengan baik bermula dari awal peringkat umur bagi mengelak berlakunya gejala sakit gigi. Kata orang mencegah lebih baik daripada merawat.