Subscribe Us

Merokok Sejurus Bangun Pagi Berisiko Dua Kali Ganda Menghidap Kanser Paru-Paru

Lebih daripada 7,000 perokok telah mengambil bahagian dalam kajian yang dijalankan oleh saintis dari Penn State College of Medicine. Hasilnya, doktor telah mengesahkan bahawa jika seseorang menghisap rokok dalam tempoh 30 minit selepas bangun dari tidur, risiko kanser paru-paru akan menjadi dua kali lebih besar.
Semua orang yang mengambil bahagian dalam kaji selidik, 4776 perokok sudah mempunyai kanser paru-paru, manakala perokok yang lain sihat. Berbanding dengan mereka yang menghisap rokok pertama sekurang-kurangnya sejam selepas bangun tidur dengan orang-orang yang merokok dengan serta-merta selepas bangun adalah 79% lebih berkemungkinan untuk mendapat kanser.

Kajian yang lain melibatkan 1850 perokok, dan 1055 daripada mereka mempunyai kanser kepala dan leher. Berdasarkan data ini, pakar-pakar telah membuat kesimpulan berikut: orang-orang yang menghisap rokok dalam tempoh 30 minit pertama 59% lebih cenderung mendapat kanser daripada orang-orang yang menunggu selama satu jam atau lebih.
Ketua penyelidik, Dr Joshua Muscat, menyatakan hasil penyelidikan yang mendapati bahawa perokok itu mempunyai tahap toksin nikotin dan lain-lain yang lebih tinggi dalam badan. Kemungkinan besar, mereka mempunyai ketagihan yang agak luar biasa , kerana itu mereka tidak dapat menahan keinginan untuk menghisap rokok pertama mereka setiap pagi selepas bangun tidur. " [geniusbeauty.com]

Catat Ulasan

7 Ulasan

! .HaZmi. ! berkata…
mintak share .... sbb sy pon perokok jgakk
Tanpa Nama berkata…
thx 4 sharing.. :D
thomas berkata…
Minum secawan air sepatutnya amalan yg paling baik lepas bangun.
Asyraf Azizan berkata…
sy bukan perokok tetapi selalu menjadi mangsa perokok T_T
ASSOYFINGER67 berkata…
Lupa jer nak buat entri...rokok dah haramkan..apapun alasannya baik sekalipun...ia dah haram..so kena ikut tu serta merta!(aku jugak..:()
Tanpa Nama berkata…
he web site was how do i say it… relevant, finally something that helped me. Many thanks
Unknown berkata…
ooo..baru tauu...