Sunday, July 31, 2011

Info Kesihatan: Pemakaian Bra Terlalu Ketat Meningkatkan Risiko Kanser Payudara

Massachusetts: Bra adalah barang terpenting bagi Kaum Hawa untuk menjaga keindahan payudara. Ukuran bra pun harus disesuaikan dengan bentuk tubuh dan payudara. Berdasarkan penelitian yang dilakukan oleh Universiti Harvard, Amerika Syarikat, menggunakan bra terlalu ketat boleh mengganggu kesihatan dan ia menyebabkan peningkatan risiko kanser payudara.

Pemakaian bra yang terlalu ketat akan menghambat sirkulasi darah dan merosak jaringan payudara di mana aliran oksigen dan nutrisi ke sel-sel payudara terhambat sehingga racun terjebak di dalamnya. Para peneliti memperingatkan risiko tinggi kanser payudara terjadi pada wanita yang menggunakan bra terlalu ketat selama 12 jam, terutama mereka yang tidur memakai bra.
Melalui penelitian ini, peneliti juga mendapati kes kanser payudara tertinggi dialami oleh pekerja kelas menengah yang memiliki waktu bekerja yang lama dan mereka memakai bra yang ketat selama bekerja.

Dr Mody MD, seorang ahli kesihatan, mengatakan bahwa pembuluh limfatik dalam jaringan payudara sangat tipis sehingga sangat sensitif terhadap tekanan. Penggunaan bra yang ketat akan membatasi aliran getah bening di payudara. "Itu akan menyebabkan racun terakumulasi di payudara dan memicu mengembangkan sel kanser," katanya.

Penggunaan bra yang salah menghambat tubuh untuk menyingkirkan sel-sel kanser dan racun seperti dioxin, benzena dan bahan kimia karsinogenik lainnya yang menempel pada jaringan lemak tubuh seperti payudara. Kaum wanita juga di supaya ketika tidur tanpa perlu memakai bra untuk memberi ruang payu dara bernafas bebas. Para ahli kesihatan dan kecantikan menyarankan agar golongan perempuan perlu mengambil berat penggunaan bra. (besthealthnewsonline)

9 comments:

a loqman said...

kadang kadang,..isteri suruh buka bra..hehe..mlm diorang tak nak pakai bra..nak free..

Amri Abd Rani said...

tersenyum ngan komen a loqman...

org muo said...

he he org muo juga turut tersenyum dgn komen a loqman. yg penting infonya :)

Sofea Lang said...

nice info tp rmai xsedar.

Cik Bell said...

hahaa.oke..take nOte..! good info n nice sharing :)

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

pakai bra ketat2 supaya nampak lagi padu kut... hehehe

Puan Kutu said...

mmg tak bagus pkai ketat..

tunz said...

gud info...minta nasihat pakar/sales girl...untuk kesihatan juga kan...tq tuan blog..
@taufiq ariffin...tau x per..

hanez said...

salam..selamat berpuasa.