Monday, June 27, 2011

Tradisi Sepanyol : Lompatan Iblis Menyuci Dosa Waris

Sekadar info...Upacara ritual & keagamaan penganut Kristian Katolik Sepanyol seperti dalam foto-foto [lihat foto seterusnya di bawah] memang jarang kita lihat. Upacara aneh yang dijalankan adalah sebahagian daripada upacara agama di utara Sepanyol, dipercayai  untuk keselamatan roh  mereka sendiri. Upacara yang dipanggil 'El Salto del Colacho' atau  'the Devil's Jump' merupakan adat warisan yang telah wujud sejak zaman pertengahan.

Seorang lelaki dengan berpakaian warna kuning cerah berperanan sebagai  'the devil' berlari lalu melompat ke atas sekumpulan bayi yang dibaringkan bersama di atas tilam dan mendarat dengan selamat kemudian meneruskan lompatan tersebut pada sekumpulan bayi di tempat tidur yang lain.
 The children seem oblivious to what's going on around them
Upacara tradisi melibatkan lelaki berpakaian sebagai 'Colacho' melompat di atas bayi yang dilahirkan di kampung pada tahun sebelumnya adalah untuk menyucikan bayi-bayi ini daripada dosa asal atau dosa waris.
Asal-usul sebenar upacara tidak jelas, tetapi Katolik Sepanyol meraikan perayaan di seluruh negara dengan perarakan berwarna-warni, penari berpakaian seperti syaitan dan malaikat.[dailymail.co.uk]
 Leap of faith: The ritual is meant to cleanse the babies of their original sin
 The devil they know: Crowds gather to watch the men perform the 'cleansing' ritual
After the devil has performed his jump, young girls throw rose petals on the babies

11 comments:

NURUL AINI NORAZMAN said...

heii,. mcm2 ritual pelik je manusia kat dunia ni,.tadi baru lepas baca ritual makan bayi utk naikkn nafsu seks,.

SCLover said...

risau tengok... kot lompat tak lepas...hempap bby tak bedosa tuh...nak buang dosa - dapat musibah..wallahualam..

Freaky said...

menarik. x pernah tahu pun pasal upacara ni. emm kalau lompat tak lepas memang hensem la jawabnye .. huhu

Mohd Izzar said...

kalau laki tu..jatuh dkt bayi tu..?
kira bayi tu tak suci la..

Awan said...

mcm2 budaya...smpi yg lompat bayi pun ada

Andrik McVean said...

hi there, i have just followed your blog..i hope you can follow me back..u have a nice blog here..
i will be waiting for you on my blog...see u there..cheers

ABU said...

peliknya...kang tepijak baby tu baru tau..

ummiarissa said...

Bersyukurlah kita dilahirkan sebagai orang Islam,tidak perlu buat adegan pelik-pelik dan tak masuk akal ni...

Cik Sue said...

eeeee bule cegitu?...karut marut jeee..

wadud@duad said...

selama aku blaja perbandingan agama..
kristen khatolik ni tak de pulak ritual macam gini..
tapi ni matbe lebih pada etnis2 di spain..
thanks info bro..
banyak ilmu aku dapat.. :)

Ringgo said...

dia sorang je ke lompat ..
sekampung tak leh ..