Sunday, May 1, 2011

Uban Adalah Cahaya Bagi Seorang Mukmin

Al Baihaqi membawakan sebuah pasal dengan judul “larangan mencabut uban”. Lalu di dalamnya beliau membawakan hadits dari ‘Abdullah bin ‘Umar. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
الشيب نور المؤمن لا يشيب رجل شيبة في الإسلام إلا كانت له بكل شيبة حسنة و رفع بها درجة
“Uban adalah cahaya bagi seorang mukmin. Tidaklah seseorang beruban –walaupun sehelai- dalam Islam melainkan setiap ubannya akan dihitung sebagai suatu kebaikan dan akan meninggikan derajatnya.” (HR. Al Baihaqi dalam Syu’abul Iman. Syaikh Al Albani dalam Al Jami’ Ash Shogir mengatakan bahwa hadits ini hasan)
Muhammad bin Hibban At Tamimi rahimahullah -yang lebih dikenal dengan Ibnu Hibban- dalam kitab Shahihnya menyebutkan pembahasan “Hadits yang menceritakan bahwa Allah akan mencatat kebaikan dan menghapuskan kesalahan serta akan meninggikan derajat seorang muslim karena uban yang dia jaga di dunia.” Lalu Ibnu Hibban membawakan hadits berikut.

Dari Abu Hurairah, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
لا تنتفوا الشيب فإنه نور يوم القيامة ومن شاب شيبة في الإسلام كتب له بها حسنة وحط عنه بها خطيئة ورفع له بها درجة
“Janganlah mencabut uban karena uban adalah cahaya pada hari kiamat nanti. Siapa saja yang beruban dalam Islam walaupun sehelai, maka dengan uban itu akan dicatat baginya satu kebaikan, dengan uban itu akan dihapuskan satu kesalahan, juga dengannya akan ditinggikan satu derajat.” (HR. Ibnu Hibban dalam Shahihnya. Syaikh Syu’aib Al Arnauth mengatakan bahwa sanad hadits ini hasan)

23 comments:

iwan_dextrous said...

nice info..tq2..

Pijahh' de-Arr said...

ye hari tu prnah terdengar pasal uban..

=))

good info=)

zulkbo said...

salam..
moga sihat selalu empunya blog..
setuju sangat dengan enri nih..
saya uban pun dah ada cuma sehelai dua..memang sayang nak cabut

zmah said...

Iya ke...kita belum beruban ni...

Miecyber said...

Menarik...

Makanan terlarang

c. Han said...

astaghfirullah hal 'azim...bru smlm cbut satu uban. iAllah, pas ni smpan je... time kasih info ni.

Agriculture Product said...

nice info gan..

Teja RB said...

uban adalah penasihat yg tk berkata2... hehe

makdara TERdiva said...

dah lama cari pasal uban ni..thx for sharing :)

Eyka said...

haha..ini statement nak caver uban la tewww~ hee:) tapi nice sharing...eyka baruu tau ^^

S..U..D..@..I..S said...

subhanallah
setiap kejadian ada kebajikan

caliph shuriken said...

klau sjak sekolah rendah dh ada uban kira cmner tu?

Obat Sakit 2011 said...

uban itu juga anugerah Allah SWT
harus kita syukuri gan

Al-Wardah said...

btol tu, ia akn mengingatkan bhw usia seseorg semakin meningkat dan seharusnya perbanyakkan amal sebagai bekalan ke negeri akhirat.

alif said...

satu peringatan dh tua tu..dh ada org tak sedar gak

Ayie said...

Uhhh.. Teman dah ada uban nih.. Padahal baru 22 tahun.. Apakah..?? *nice..

Rafikasastras said...

Saya mula beruban sejak usia awal 20an...skrg sudah penuh uban dikepala tapi tak kisahlah leceh nak kaler-kaler nak cabut-cabut...jadi biarkan sajalah :D

harrazdani said...

saya belum tiga puluh dah ada uban,,,, tp x banyak laaa seurat dua...yg penting bersyukur. sekurang-kurangnya masih ada rambut.

amna said...

info baru. terima kasih ^^

HonEyBuNNy said...

nice entry...

terima kasih...

APAN said...

ermm...x penah lagi dengar dan tahu pasal ni...
bukan pe, aku ni jenis beruban gak tpi muda lagi...
rasanya aku ni xde la baik sangat kot...
huhu...

rayne rawt rawt said...

saya baru 16 tahun .. dah beruban hampir satu kepala .. tapi aku tak la alim sangat. ahaha

org muo said...

uban ada beberapa kategori: 1. uban kerana faktor usia semakin tua 2. uban kerana masalah penyakit 3 uban kerana genetik atau keturuan atau baka ... uban kategori 1 adalah yg dimaksudkan dlm hadis tsbut...