Friday, February 4, 2011

Jangan Terlalu berkasar Dengan Anak-Anak!

Walaupun ia adalah raja rimba, tetapi gambar di atas menunjukkan siapa sebenarnya yang lebih berkuasa. Ya permaisuri rimba. Singa betinalah yang berusaha memburu, memelihara dan menjaga keselamatan anak-anaknya.  Singa jantan menundukkan kepalanya apabila singa betina menegurnya. Foto-foto yang telah dirakam oleh seorang jurugambar amatur,  Jennifer Lockridge, di the National Zoo in Washington DC, mencatat peristiwa menarik apabila singa betina memberi teguran kepada sang singa  jantan, Luke bersikap agresif terhadap anaknya, Lusaka ketika bermain-main dengan bapanya  kerana menggigit ekornya. Zoo Kebangsaan Washington memiliki dua ekor singa betina dan 7 ekor anak singa yang kesemuanya adalah dari satu bapa, Luke. [dailymail.co.uk]
Begitulah aturan alam kehidupan dunia haiwan . Walaupaun ia haiwan liar dan ganas tetapi memiliki sifat & nilai kemanusiaan, yang saling mengasihi dan menyayangi. Haiwan hanya akan bertindak ganas  apabila merasa keselamatan  dirinya dalam keadaan bahaya atau terancam.  
Namun sifat dan naluri mansuia kadang-kadang lebih zalim dan jahat daripada haiwan kerana berebutkan kuasa dan harta dunia.  Demi menjaga maruah diri yang sudah tercemar akibat tersilap langkah manusia juga sanggup menzalimi orang lain untuk menutup rahsia daripada diketahui umum.  Hanya iman  yang teguh [ tunduk kepada Allah swt]  dalam diri seseorang dapat mengawalnya  daripada melakukan keburukan.

 Courting controversy: The playful cub grabs hold of her dad's tail as he pretends not to notice
 Cat and mouse: The male has a look that would stop a wildebeest at 50 metres as the female cub makes good her escape
 Daddy's girl: The cub rolls playfully over on to her back as the male catches up to her
 Catfight: Lusaka, a five-month-old cub, is devoted to her father, who has just been allowed near his seven children in the zoo

13 comments:

misyamissyou said...

aaa..comel je..

shigellazoster said...

sy bace tajuk entri best.. bile tgk entri.. sy nak tgk pic je.. hehe.. comei gile seh singga tu.. :P

Just Mie said...

Info istimewa...

Berpantang maut sebelum ajal

chiLleD...!! said...

comelnyer..he

Che Sakinah said...

waaa... saya mmg suke la cite2 binatang ni... mmg comel... saya pon ade cite binatang dkt sini :)

http://chesakinah.blogspot.com/2010/12/binatang-terpantas-di-dunia.html

fiq said...

wah, garang nyer mama singa tu. comel giler diorg ni =D

mamawana said...

Betul tu, jgn berkasar dgn anak2. menarik gambar dan cerita iini. Tapi camner nak tangani anak2 yg liat bila ditegur....

nazirulhazwan~ said...

gile garang!tu queen kontrol tu;p

thomas said...

singa jantan tak boleh tahan kena popet2 kot.

yahaya said...

teringak iklan shampoo kt tv dgn muka singa jantan

DeQdEq said...

suka tengok sbb macam kucing je anak2 singa nih hehehhe...

p/d: deqdeq nk jemput org muo join contest 5-5-5 deqdeq...ada hadiah menarik utk 5 pemenang...

faraheartbeat said...

comeyl nk ank singe :))

Muhammad Burn said...

eik ni ceta singa ke anak2... uhuhu