Saturday, February 12, 2011

Asal Usul & Disebalik Popularnya Buku "Kama Sutra"

Mumbai: Ramai yang sudah  mengetahui  dengan buku Kama Sutra. Namun tahukah anda bagaimana asal usulnya? Buku Kama Sutra yang dikenal sebagai buku panduan bercinta itu telah berumur lebih dari 1800 tahun lalu.  Buku Kama Sutra yang aslinya,  berasal dari India ini hanyalah berupa tulisan biasa. Tidak semua isinya berkaitan dengan masalah seks dan percintaan.  Pengarang Kama Sutra, Vatsyayana menuliskan buku ini  ketika beliau sedang melakukan meditasi dan bukannya semasa melakukan hubungan intim bersama pasangannya.
Kemudian, buku Kama Sutra: Panduan Untuk Menuju Seni Dalam Kenikmatan " telah  ditulis semula oleh Aditya Narayan Dhairyasheel Haksar yang tidak hanya menuliskan kitab berupa tulisan dalam bahasa Sanskrit, tetapi membawa legenda akan hubungan antara dua manusia.  Buku ini kemudian lebih berisi tentang berbagai macam posisi saat melakukan hubungan intim.
Akibat tulisannya yang terlalu vulgar, buku ini pernah ditolak untuk diterbitkan untuk bacaan umum selama lebih dari seratus tahun.  Kemudian pada tahun 1962, buku ini diterjemahkan oleh Sir Richard Burton dengan menggunakan kata-kata dan ungkapan yang amat indah dan mudah difahami.  Akhirnya, Kama Sutra menjadi buku terkenal yan berisi tentang hubungan khusus lelaki dan wanita. (CNNGo/Vin)
Yang anehnya buku ini juga begitu dikenali dan menjadi buruan semua bangsa dan lapisan masyarakat termasuklah orang-orang Melayu. Mungkin disebabkan isi kandungan buku tersebut benar-benar memberi ilmu pengetahuan dalam merapatkan hubungan suami isteri atau teknik-teknik serta panduan  hebat yang ditulis begitu  teruji keberkesanannya
[ orang muo sendiri belum pernah melihat dan membacanya, kerana belum menemuinya di kedai :) kalau ada sesiapa yang sudah memilikinya, orang muo nak pinjam boleh :) ]

10 comments:

Adinda Amy Sensei said...

tak prnah lagi baca buku kamasutra ni..hehehe..

nurulazham said...

kamasutra xde, permata yang hilang, ada..kih3...

orang muo said...

nurulazman : ye..pernah dengar tu terjemahan dlm bahasa melayu..tapi takde org nak bagi pinjam :)

khairul hisyam said...

sekarang tak perlu kamasutra. haha

zmah said...

Akak tak pernah pun baca buku ni.Tq info.

caliph shuriken said...

pnah bca buku permata yg hilang tu, hukk...

latest en3: ~ tira miss u ~

Fadzli Amir said...

Betulla...tak pernah lagi jumpa yang bahasa melayu...bahasa orang puteh tu ada la....hehehehe..samo la eden pu n permato yang ilang tu ado la..boli maso mudo2 dulu...

ibnu marzuki al firdaus said...

http://al-kaedah.blogspot.com/2011/02/pelik-tapi-benar-dinasihatkan-agar.html

Budak ais_94 said...

saya pernah terbaca sikit pasal kamasutra ni kat buku reader digest..
tapi nengok kulit jek.. dalam tak sanggop nak baca sebab kecik lagi ;D

ada jual lagi ke :O

Nazri_Hanafiah said...

permata yg hilang, tu versi melayu ker? saya ada ebook dia...tapi tak perlu baca lagi kot....haha