Saturday, January 15, 2011

Luar Biasa: Singa Betina Bunuh Buaya Yang Cuba Serang Anak

Bostwana - Pada kebiasaannya pertembungan dua jenis haiwan ganas  masing-masing akan cuba mengelakkan diri satu sama lain. Namun satu peristiwa  luar biasa ini telah berlaku apabila dua jenis haiwan ganas antara singa dengan buaya saling bertindak menyerang antara satu sama lain.  Punca pertelingkahan bermula dengan anak singa cuba diperangkap dan diserang oleh sang buaya semasa si ibu baru saja membunuh seekor kerbau berhampiran tempat tinggal sang buaya. Naluri sebagai ibu begitu kuat untuk mempertahankan anak lalu terus bertindak membalas serangan bersama beberapa ekor singa betina yang lain.
  A lioness stared down the crocodile after it tried to snap at a cub
Akhirnya sang buaya ganas tertewas jua dan menjadi habuan kawanan singa. Peristiwa ini sempat dirakam oleh Tony Goldman, 58 tahun semasa dalam  perjalanan safari ke Duba Plains, di Botswana, bersama anaknya. Lihat foto-foto menarik adegan pertarungan sengit antara dua jenis haiwan hebat ini yang telah dirakam oleh Mr Tony...[dailymail.co.uk]
The lionesses circled around the crocodile
 One lioness let out a roar inches from the croc's face
 Three lionesses then pounced on the aggressive beast
 The crocodile reared in pain as the lioness struck a blow
 The crocodile only managed to get in one bite before it was killed by the protective pride
 The cubs were brought in for a snack after the crocodile was killed

10 comments:

sarah abadan said...

waaahhh singa tu main ngelat ar...tiga lawan satu...x aci...haha

Chik Att said...

anak adalah cinta hati kita ..
kalau binatang boleh buat mcm , masakan kita tidak .....

xkane said...

mesti la buaya tu kalah..3 vs 1. lagi pun kekuatan buaya kat dalam air..bukan kat darat..melainkan buaya darat yg mempuyai kekuatan di darat...uhhh, apa la yg aku mengarut ni..heheh

Idalara said...

memang nampak mcm tak adil..3 lawan 1 tapi kalau buaya pun duduk tempat singa pasti dia akan mempertahankan anak2nya..itu haiwan..mcm mana pula manusia..snggup buang anak pulak.

Mr. TN_SkY said...

ahaha :-D Sian buaya tuu..tpi itu la..kaco anak dara orang lagi..buaya darat betui =_= neway kalau one by one..skit juga lion tuh nk lepas..kalau brseblahan air..the strenght of crocdile 10 kali ganda tuu<--ceewah2 memandai je ahaha

orang muo said...

xkane & mr tn_sky : setuju kekuatan buaya mmg di dlm air.. dlm pertarungan tu seekor singa kena baham buaya tpi member dia sudah tolong... selamat si singa tu

ASaDa RyutaRo said...

kesian buaya.. 3 vs 1. penting kekawanan ni sebenarnya. kalau singa tu sekor2 lawan, boleh kalah jugak.

tapi buaya takde kekuatan di darat. hanya buaya darat yang power di darat. hehehe =P

nba-Nur said...

Bukti kasih sayang seekor haiwan terhadap anaknya..
Sampai bila la berita pembuangan bayi di negara kita ni akan berkesudahan.. Haiwan pun tahu menyayangi anak mereka..

[ apexogamy ] said...

buaya ni xcukop ganaz lha..isk3..

deeya_89 said...

hai..haiwan pon tau nk pertahankan anak..yg manusia ni dok buang2 siap biar je kne makan ngan semut n gagak..haiiii