Sunday, January 9, 2011

Cili, Lada Hitam & Halia Pelangsing Tubuh

Mengamalkan diet  bukanlah satu-satunya cara untuk memiliki tubuh langsing yang menarik mata sesiapa saja yang memandannya.  Memilih bahan perencah tertentu dalam masakan juga boleh mengurangkan lebihan lemak di tubuh. Bahan masakan yang mudah didapati seperti cili atau cili padi, lada hitam dan halia adalah antara bahan yang mampu membantu tubuh kita menjadi langsing. Bagaiman bahan-bahan masakan ini berfungsi melangsingkan tubuh anda?
1. Cili
Kandungan utama yang terdapat dalam keluarga cili  adalah capsaicin.  Banyak penelitian membuktikan, capsaicin dapat membakar kalori dengan cepat.  Capsaicin bertindak memicu menaikkan suhu tubuh yang kemudian diikuti dengan pembakaran kalori.

Dalam  Journal of Obesity juga mengakui cabai mempercepat proses oksidasi lemak atau pembakaran lemak. Inilah yang kemudian mempercepat proses penyusutan berat badan.
2. Lada Hitam
Lain halnya dengan lada hitam. Kelebihan lada hitam ternyata bukan hanya membuat makanan kita jadi lebih nikmat, tetapi juga meningkatkan kemampuan tubuh untuk mencerna dan menyerap nutrisi.
Bahan yang menyebabkan  rasa pedas  pada lada hitam ialah piperine yang memberikan makanan kita bertambah lazat.  Selainn itu, Piperine  dapat meningkatkan metabolisme lemak hingga 8 peratus lebih cepat, bahkan beberapa jam setelah kita menikmatinya. Pilihlah lada hitam yang berkualiti kerana konsentrasi piperinenya masih sangat banyak.

3. Halia
Begitu pula dengan halia. Jika biasanya kita menjadikan halia sebagai campuran dalam minuman untuk menghangatkan tubuh, ada kabar gembira apa yang dapat dilakukan halia terhadap berat badan kita. Rempah-rempah ini adalah bersifat diuretik yang ertinya dapat membantu tubuh mengeluarkan cairan berbentuk urin.
Halia juga membantu mobiliti saluran pencernaan, sehingga makanan yang kita nikmati dapat dicerna dengan cepat  sambil mempercepat pemecahan kolesterol menjadi energi (PreventionIndonesia/MEL) .

3 comments:

yott said...

minum air halia panas boleh hilangkan angin dlm badan..

mamawana said...

saya suka cili... masak tak cili tak ummpp..

siti faridah harun (nama penuh tu) said...

hoh ! sy x tahan pedas,,, huii~