Saturday, December 4, 2010

Serangan Jantung Tiba-Tiba: Apakah Langkah Pertama Pertolongan Cemas Untuk Merawatnya?

Jangan ambil mudah masalah gangguan pada jantung anda.  Gangguan pada jantung boleh datang pada bila-bila masa saja dan mungkin membawa maut.
Sebagai contoh setelah anda sibuk kerja seharian, sedang dalam perjalanan pulang tiba-tiba anda merasa sakit yang teramat di dada dan mulai menjalar ke lengan kemudian  dagu, sedangkan  jarak ke rumah sakit yang terdekat kira-kira masih 5 km. Lebih malang lagi, anda tidak tahu apakah anda mampu bertahan sampai sejauh itu. Bagaimana cara pertolongan pertamanya?
Ada beberapa hal yang patut menjadi panduan, terutama tentang bagaimana memberikan pertolongan cemas awal sekiranya anda atau sesiapa saja tiba-tiba terkena serangan jantung. Apabila seseorang ketika jantungnya tidak dapat berdenyut secara normal,  ia hanya mempunyai waktu kira-kira 10 saat sebelum pengsan. Dalam masa 10 saat, kita  harus memanfaatkan waktu kritikal ini  untuk menolong diri sendiri atau mangsa serangan jantung.

Berikut adalah langkah pertama penting yang perlu anda lakukan :
JANGAN PANIK, USAHAKAN BERBATUK TERUS DENGAN SEKUAT TENAGA. SETIAP KALI SEBELUM BATUK, HARUS TARIK NAFAS DALAM-DALAM, KEMUDIAN BERBATUKLAH DENGAN KUAT, DALAM-DALAM & PANJANG-PANJANG, SEPERTI HENDAK MENGELUARKAN DAHAK ATAU KAHAK DI DALAM DADA.

SETIAP SELANG 2 DETIK ANDA HARUS MENARIK NAFAS SEKALI &  BERBATUK SEKALI HINGGA PERTOLONGAN TIBA, JIKALAU ANDA MERASA DENYUT JANTUNG SUDAH NORMAL, BARULAH  BOLEH BERISTIRAHAT.

Tujuan menarik nafas adalah untuk memasukkan oksigen ke dalam paru-paru. Sedangkan tujuan batuk adalahj untuk menekan jantung, agar aliran darah terus beredar. Menekan jantung juga dapat membantu denyut jantung kembali normal.
Pertolongan dengan cara  ini  dapat membantu anda  berkesempatan utk pergi ke rumah Sakit. Jangan menanggap apabila anda berumur kurang dari 30, tidak mungkin mendapat serangan jantung. Jadi berhati-hatilah (article published on No.240 of Journal of General Hospital Rochester, red).

28 comments:

INCHIK PIPI PAU PANAS said...

tips yg sgt bagus...boleh bantu kawan sy yg umo 25 tahun..sebab dia juga penghidap penyakit ni..thnks..

Fiqah Alias said...

wow..thanx a lot utk maklumat nie..(^_^) insyaallah akan byk membantu fiqah nnt...

James Buns said...

comolot berkesan x? ahaha

Cempakamelati said...
This comment has been removed by the author.
Cempakamelati said...

Tips yang berguna.

anamizu said...

mmber ana pun sakit ni jgak T_T

*dah folow anamizu??-->special utk awak ^^

Entis Sutisna said...

thx 4 info.....

pN.rOs said...

bagusnya tips ni

aBoi said...

thanks for the info.. saya share dalam blog saya ye..

Aanas said...

tips yang bagus dan amat berguna walaupun so far blom ada, dan mintak2 jangan lah ada, sesapa yang dikenali ada penyakit jantung nih..

Sepi tanpa mimpi said...

info anda sangat berguna. :)

Kuman Chaos said...

information yg menarik nih... :)
tak tau bila akan handy
kuman "Panavia Tornado tengah Priming.." Entry

Rafina Mimi said...

baru2 ni saya pegi klinik swasta..tibe2 ada makcik tu pengsan kat luar klinik tu..ingatkan dia cuma pengsan je..lepas tu dia di bawa masuk kebilik doktor..kemudian dia sedar sekejap dan saya dapat dengar suara dia yg merintih kesakitan dan nafas dia boleh dengar tercungap-cungap sampai ke luar bilik doktor tu..kedengaran juga suara doktor ajar makcik tu mengucap..lepas tu senyap seketika........rupanya makcik tu telah meninggal dunia akibat serangan jantung..ermmmm itulah peristiwa serangan jantung yg boleh mengakibatkan kematian seseorang tanpa di sangka2..ingatkan pengsan je dan boleh pulih semula..tapi.....alamak panjangnya komen aku ni..hehe jangan marah tuan blog..

S..U..D..@..I..S said...

tq2 info yang sangat berguna...
muga2 x panik

AngahSayang2314 said...

thips menaraik woooooo

boy™ said...

cara mudah untuk menaikkan trafik blog anda.. @ http://backlink10.blogspot.com

wadud@duad said...

ilmu baru..
tima kasih.. hehe

Hanis Azla said...

Info yg sgt berguna ni.. Thanks yer. Risau juga sbb arwah ayah meninggal akibat serangan jantung..

Cik Mieyrarif said...

thnx ! nice sharing :)

zmah said...

Perkongsian yang bagus.

simply nana said...

tips yg sungguh berguna...skang nie tak leh nk jangka.bila2 masa jea dan tak kira umur lak tur...mintak jauh la.takut coz ayah ada sakit jantung

Idalara said...

Salam..
terimaksih share info berguna ini...

Biela Sapine said...

boleh diamalkan

MIMIE AIZA said...

wooo banyak maklumat :)

Eazy Izzuddin said...

tips yg sangat berguna
akan diguna pakai

Layans~Selamat Ulang Tahun

ASSOYFINGER67 said...

paling penting suroh mengucap dulu...

Miecyber said...

Tips yang sangat berguna...

http://miecyber.blogspot.com/2010/12/korea-selatan-ancam-serang-korea-utara.html

HonEyBuNNy said...

leh guna tips neh jika berlaku kecemsn..hehehe