Friday, December 24, 2010

Kanak-Kanak 3 Tahun Terbeban Merawat Bapanya Yang Terlantar Akibat Kemalangan

BEIJING - Gambar seorang kanak-kanak berusia 3 tahun dari Leling, wilayah Shandong China Timur mengurus ayahnya yang  lumpuh telah menghasilkan gelombang simpati daripada semua pihak.  Gambar upload oleh seorang lelaki dikenali dengan nama samaran Pan, dalam sebuah forum Baidu, menunjukkan Dong Xinyi, 3 tahun, memberikan rawatan setiap hari terhadap ayahnya tersebar dengan pantas di internet, memberikan anak kecil ini mendapat simpati orang ramai.  
Ditinggalkan isterinya empat bulan selepas kemalangan itu, Dong Jianshe, 26 terpaksa melatih  anaknya belajar untuk melakukan pelbagai pekerjaan  dari memasak mi hinggalah mengambil air dari tong sedangkan sebahagian besar rakan-rakannya menikmati belaian kasih sayang ibu bapa mereka.
Liputan media yang meluas tentang kanak-kanak malang ini telah mendorong pihak kerajaan tempatan memberikan pelbagai bantuan dengan membawa ayahnya ke hospital  termasuk membayar kos perubatan
Jabatan urusan awam tempatan juga telah  membuka akaun bank untuk menerima sumbangan  daripada orang ramai bagi membantu kehidupan anak kecil tersebut.

Three-year-old Dong Xinyi helps prepares lunch for her father, who is paraplegic
Three-year-old Dong Xinyi grabs a towel for her father, who is paraplegic 

33 comments:

Adylia Qarissa said...

salam...

kalo kat msia, anak yang seusia denganya hanya tau bermanja ngn ibu bapa... kecian anak kecil ni.

Pistachio said...

sayu rasa.. kasihan..
sedangkan ramai dimanjakan dgn kemewahan..

thx for info, orang muo..

blog-tips-kurus said...

bile tengok orang lain LAGI SUSAH, rase diri ini sangat beruntung. Alhamdulillah..

eMMe said...

insaf dgn nasib anak kecil ini...

munna said...

bagusnya anak ini.. umur 3 tahun dah mampu untuk membantu bapanya yang lumpuh...

Belleza~ said...

kesiannya dia..

Ashriq said...

Sebab klu ada anak sayang2..mana tahu suatu hari nanti kita akan menghadapi ujian sebegini..

Ini tidak, kat Malaysia ada anak dicampak merata (kes buang anak) ..apa la dosa bayi2 yang dibuang oleh ibu kandung mereka sendiri..biarlah apa pun taraf anak (luar nikah) kerana yang bersalah bukan mereka tapi ibu bapanya..

Nak hukum, hukum ibu bapa, bukannya anak..kalu dah terlanjur bertaubat jgn tambah dosa dengan 'membunuh' anak sendiri...

Bukan nak menggalakan kegiatan maksiat tetapi sedih sgt tgk kes2 buang bayi, gugur kandungan haram, kejam sungguh manusia sekarang..

-Sedih tgk berita bayi kena buang digongong anjing-

Ummi Hanie said...

masyaAllah..cepat betul mtg baby ni..tp memanglah..sebelum ni sy pernah terbaca adik beradik bangsa cina jugaklah..sedari kecik mmg dah brdikari sbb mak bapak sgt susah,jadi terpaksa tinggalkn mereka adik bradik tnpa pnjaga..tp mereka semua pndai mnjaga diri dan menjaga satu sama lain ;)

Rafina Mimi Zairul Murni said...

kesiannya..tak dapat nak di ungkai dengan kata2..

CekWa said...

kesiannya, baru 3 tahun, sepatutnya dapat belaian kasih sayang dari ibu bapa, tapi pengorbanannya menjaga bapa amat terpuji.

~eZmALiZa~ said...

ouh..bergenang air mate bace post nie..budak kecik 3 tahun da tahu buat semua ni??kalau tempat kite, 3 tahun, belum tahu ape2...

raesandriya said...

Nice post

mohd sasuke said...

salam

caer tersentap bace post ni..nice share..insaf seketika

MiZi said...

adui laaa!! sedih kot!!!

muo kena datang blog saya amek award.. wajib k

http://contengcorner.blogspot.com/2010/12/hrefhttparemanlife.html

A.D.A.M. said...

Comelnye budak tu. Tp kecik2 lagi, dah buat mcm2. huhu

Idalara said...

salam
sedihnya baca berita ni..kesian tguk budak sebesar itu dah terpaksa jalani tanggungjwb yg berat.

alkisah69 said...

kesian..bagus betoi budak tu...

azhar said...

respect betui budak ni...esok besar mesti jadi orang berjaya

Miecyber said...

Kesiannyer kat budak tu...

REPUBLIKN9 said...

si ayah pandai didik anaknyer, tapi tak pandai didik isteri...

ASaDa RyutaRo said...

waaa.. hebat budak ni. dengar cakap ayah dia. nasib baik tak ikut mak dia tinggalkan ayah..

cik kedondong said...

mak dia pon cabut lari..
apa lah punya isteri ni..
tau nak senang je..susah ngn suami xnak..
ni anak da femes, mesti mak dia cari balik ni

hans said...

wah
sedihnya
3 tahun dah pandai buat macam2
kesian budak nih

P/S : Drama Antara Garisan Memang Layak Ditabalkan Drama Terbaik Anugerah Skrin 2010

Yat said...

Siannye...
baru umur 3 tahun~...

@mi_RuL said...

pew...bwu umo 3 tahun dh pndai....

S..U..D..@..I..S said...

latihan yang berkesan...
kecik pun tahu tangungjawabnya...

kAziShA said...

owhh kesiannya T_T

farhana_aziz said...

kesiannya..
kecik-kecik dah banyak pahala..tak perlu tunggu beso dah pandai jaga ayah..huhu.terharu.

YOUsoF said...

Sangat simpati kat budak comel ni.. Terpaksa jadi dewasa jauh lebih awal daripada sepatutnye kan..

BalqeesAmanda said...

bijak budak ni..3 tahun dah boleh buat keje..

naem glizzy said...

bagusnye budak neh.. tesentuh hati!!

Oda Alill said...

kasihan bercampur bangga dengan pengorbanan anak kecil ini. Dimana ibunya menghilang hingga sanggup meninggalkan suami dan anak yang masih kecil
ini..

Fatin Athirah Amani said...

kesiannye dia. budak 3 tahun tau ape. cakap pun pelat lagi agaknye. salute la dia sbb pandai masak.