Subscribe Us

Bayi Belajar Bertutur Sejak Dalam Rahim

Bayi sejak dalam rahim telah mengenali suara ibunya dan mampu mempelajari bahasa tersebut. Mengajaknya berbicara dengan aktif dapat melatih kemampuannya petah bertutur selepas dilahirkan.
Kesimpulan itu diperoleh melalui kajian oleh Effects of Experience on Fetal Voice Recoqnition yang memainkan rakaman puisi China selama 2 minit terhadap 60 orang perempuan hamil. Selama rakaman diputar, degup jantung bayi yang masih di dalam rahim juga dipantau untuk melihat bagaimana bayi bereaksi.
Ketika bayi dalam kandungan mendengar suara ibunya, ritma jantungnya sangat aktif.  Sedangkan ketika rakaman suara orang lain diputar, ritma jantung agak perlahant Para pengkaji  mendapati kadar degupan [ ritma]  jantung bayi adalah sebagai reaksi terhadap apa yang mereka dengar.
Ketika ritmanya menjadi aktif, bayi memberikan perhatian penuh terhadap kata-kata ibu. Kata-kata ini kemudian dipelajari untuk kemudian disimpan dalam memori bayi sebagai pembelajaran pertuturan.
Ibu-ibu mengandung disarankan agar menikmati proses mengandung dengan aktif serta sering berinteraksi dengan bayi dalam kandungan . Pilihlah cara berbicara yang mesra dengan penuh kasih sayang agar ia tersimpan dalam memori anak, indahnya ketika berinteraksi dengan ibunya [preventionindonesia]

Catat Ulasan

8 Ulasan

Dzasc Skachers berkata…
yes.. kerapkan membaca quran.. :)
Dkna Abza berkata…
teringin nak dpt bb sendiri...nak rasa camne jd ibu..mengandung..melahirkan...minta Tuhan percepatkan jodohku...
Unknown berkata…
testingg.
Unknown berkata…
Ooh, saya suka sangat entri ini. Bagus.
zacky786 berkata…
woooo
Mr. Asada berkata…
hari tu ade tengok video yang baby dalam perut bersujud bila didengarkan bacaan al-quran..

subhanallah.
Pia berkata…
saya selalu buat ni masa ngandung dulu..sbb tu agak nya ank2 saya bercakap tak reti2 nk diam..
Kamsiah yusoff berkata…
salam
mmg pengalaman mengandung,satu detik indah yg sukar diungkapkan..maha besar,maha agung anugerahNYA...memberi rasa keibuan pd wanita yg terpilih utk menjadi...